OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Till Polisens Regionledningscentral (RLC) i Region Syd söker vi nu operatörer som tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och får erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polisregion Syd består av Blekinge län, Kalmar län, Kronoberg län och Skåne län. Verksamheten i regionen är organiserad i fem polisområden: Blekinge nordöstra Skåne, Kalmar Kronoberg, Malmö, nordvästra Skåne och södra Skåne som tillsammans är indelade i 20 lokalpolisområden. Vidare finns det fyra regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten, utredningsenheten och gränspolisen, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
RLC i region Syd ansvarar för polisens ingripandeverksamhet i hela regionen och är en sektion vid operativa enheten. Arbetsplatsen består bland annat av RLC-operatörer, RLC-befäl, och vakthavande befäl. Här bedöms och prioriteras inkommande telefonsamtal och radioanrop. Årligen inkommer drygt 580 000 telefonsamtal och ca 589 000 radioanrop. Vid RLC leds och planeras också större händelser i regionen utifrån en regional operativ lägesbild. Samverkan med andra myndigheter och organisationer är en viktig del i sektionens uppdrag. RLC Syd bedriver ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete i syfte att bli en attraktiv arbetsplats, stärka den operativa förmågan i polisområden och ge bättre service till medborgarna.
RLC Syd söker nu operatörer med placering på Toftanäs i Malmö.
Arbetsuppgifter
Operatörens huvuduppdrag är att ta emot inkommande samtal, bedöma och registrera informationen samt prioritera och beordra polisresurser till olika uppdrag enligt en nationellt fastställd prioriteringsordning. Operatörerna arbetar i team som består av civila och poliser under ledning av ett befäl.
Som operatör upprätthåller du en hög tillgänglighet, ger medborgarna ett bra bemötande och säkerställer att polisen snabbt kan respondera på ärenden där medborgarna behöver omedelbar eller skyndsam hjälp. Arbetet innebär också att ha överblick av yttre polisresurser, kommunicerar med dessa via radio samt bevaka att patruller under uppdrag kan utföra och avsluta arbetet på ett säkert sätt. Operatörer samverkar med andra myndigheter och organisationer/samarbetspartners som SOS Alarm, Länsstyrelserna, Räddningstjänsterna och ambulansverksamheten i regionen.
Regionledningscentralen bedriver ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete och söker motiverade medarbetare med intentioner att över tid bidra till verksamhetens utveckling.
Vi erbjuder dig:
Engagerade och stöttande ledare och kollegor
Möjligheten att arbeta i en samhällsviktig verksamhet med medborgaren i fokus
Ett arbete där du kommer att utvecklas i att kommunicera med olika typer av människor
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• har gymnasieutbildning med godkända betyg i svenska och engelska eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• har minst 3 års arbetslivserfarenhet
• god datorvana och erfarenhet av att arbeta i olika datasystem
• behärskar svenska språket mycket väl i tal och skrift
• är bekväm med att uttrycka dig på engelska, både i samtal och skriftligt
• Körkort klass B
Därutöver är det meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet från till exempel akutverksamhet, larmcentral, försvarsmakten eller annan verksamhet som arbetsgivaren bedömer relevant
• goda språkkunskaper utöver svenska och engelska, som arbetsgivaren bedömer relevanta
• erfarenhet av att arbeta i minutoperativ verksamhet
• erfarenhet av att bemöta människor i stressade eller utsatta situationer
• erfarenhet av att arbeta huvudsakligen via telefon och dator
• vana av att arbeta skift
PERSONLIGA EGENSKAPER
För att lyckas i rollen behöver du ha en uttalad simultankapacitet som gör att du kan utföra flera arbetsmoment samtidigt utan att uppleva stress. Med en utvecklad prioriteringsförmåga klarar du att arbeta systematiskt och metodiskt vid hög arbetsbelastning. Prestigelöst tar du till dig instruktioner och kan följa dessa även under tidspress.
Du är välformulerad och har förmåga att anpassa din kommunikation beroende på situation och mottagare. Din kommunikativa förmåga gör även att du tillsammans med RLC-befäl kan leda operativ verksamhet och ge yttre resurser tydliga direktiv.
Du har god problemlösningsförmåga och sätter dig snabbt in i nya sammanhang och komplex information. Som person är du stabil och empatisk samt har förmåga att under tidspress och genom gott bemötande skapa kontakt med och inhämta information från medborgare som befinner sig i utsatta situationer. Din sociala kompetens gör att du har lätt för att samverka med andra aktörer både inom och utanför Polismyndigheten. Som medarbetare i Polismyndigheten verkar du i enlighet med Polisens värdegrund och medarbetarpolicy.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Övrigt
Placeringsort: Toftanäs, Malmö
Funktion: RLC-operatör med anställningsbenämning administratör
För att du ska få rätt förutsättningar för att lyckas i rollen som RLC-operatör, inleds anställningen med en 16 veckors utbildning, där teori och praktik varvas. Utbildningen planeras starta ? och är förlagd i Malmö.
Tidplan för processen
Går du vidare i processen kommer du att få en inbjudan till en obligatorisk informationsträff som hålls 5:e respektive 13:e september kl 18 på Rättscentrum i Malmö. Intervjuer är planerat att genomföras under vecka 40-41. Den som blir aktuell för tjänst kommer att kallas till en säkerhetsprövningsintervju
Ansökan:
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 31 augusti 2023.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontakta ansvarig HR-konsult. Alternativt skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kan komma att genomföras före placeringen.
Varmt välkommen med din ansökan!