OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 35 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
ARBETSUPPGIFTER
Operatörernas huvuduppdrag är att svara på inkommande telefonsamtal och radioanrop, bedöma och registrera informationen samt prioritera och beordra polisresurser till olika uppdrag. I ansvaret ingår att upprätthålla en hög tillgänglighet samt ge medborgarna god service och ett bra bemötande. RLC säkerställer att polisen snabbt kan svara och agera på ärenden där medborgarna behöver omedelbar hjälp av polis.
Du kommer befinna dig i hjärtat av verksamheten med tillgång till våra IT-system. Med stöd av arbetsledare leder du den händelsestyrda verksamheten utifrån en tydlig inriktning, så att polisen vidtar rätt åtgärder för att klara upp fler brott.
Som operatör upprätthåller du en överblick av alla yttre resurser, kommunicerar med dessa via radio samt bevakar att patrull som beordrats att utföra ett uppdrag kan avsluta detta på ett säkert sätt. Arbetet innebär samverkan med andra myndigheter och organisationer såsom SOS Alarm, Länsstyrelsen, Räddningstjänsten och ambulansverksamheten i regionen.
Du arbetar i team med löpande ärenden och insatser. Arbetet bedrivs i skift enligt rullande schema. Du kommer arbeta planerade dag-, kvälls- och nattpass året om, vardag som helg. Hög arbetsbelastning kan förekomma periodvis.
Förutom tryggheten genom statlig anställning erbjuder vi dig även en spännande arbetsplats där du som RLC-operatör arbetar i centrum av det operativa polisarbetet. Du kommer att ha varierande arbetsuppgifter och arbetstempo. Det kommer finnas möjligheter till personlig- och yrkesmässig utveckling både på regionledningscentralen och inom andra delar av polismyndigheten. Polisen strävar efter att vara en attraktiv arbetsplats där vi värnar om personlig utveckling och att det ges utrymme till olika karriärmöjligheter. Utveckling för individen innebär även utveckling för myndigheten.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
•Fullständigt gymnasiebetyg eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
•God kunskap och förmåga att arbeta i olika typer av datasystem
•God förmåga av att kommunicera i tal och skrift på svenska
•God förmåga att kommunicera i tal på engelska
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
•Arbetat i larmcentral eller motsvarande, exempelvis SOS
•Arbetat med att professionellt bemöta och kommunicera med personer i utsatta situationer
•Arbetat i något serviceyrke där kundmötet står i centrum; exempelvis butik,
reception, restaurang, kundtjänst eller annat som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
•Polisens operatörsutbildning och/eller kunskap i Storm MA/Cortex/Karta
•God muntlig kunskap i ett eller flera utomnordiska språk utöver engelska
•B-körkort
Personliga egenskaper
Vi söker dig som har en uttalad simultankapacitet och kan utföra flera arbetsmoment under stress. Du har förmåga att skapa kontakt, bemöta och under tidspress inhämta information från medborgare som befinner sig i utsatta situationer. Du har även förmåga att sätta dig in en enskild händelse och skapa en helhetsbild av den.
I tillägg till detta har du:
•Förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete under hög arbetsbelastning
•En välutvecklad samarbetsförmåga, både med nära kollegor, närmaste arbetsledare och externa parter
•Förmåga och erfarenhet av att arbeta självständigt
•Förmåga att med stöd av arbetsledare/befäl tydligt kunna förmedla direktiv till andra delar av verksamheten
•Hög integritet, ett gott omdöme och en god förmåga att hantera skyddsvärd information
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Tester kommer användas vid urvalsförfarandet.
För de som går vidare i processen hålls informationsmöten under vecka 7 på eftermiddag/kvällstid. Inbjudan kommer att skickas ut via mail.
Anställningen börjar med en utbildning under 17 veckor som avslutas med en examinering. Utbildningsstarter beräknas till augusti och september 2023.
ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Örebro
Arbetstid: Periodplanerad 5:3
Tillträde: Augusti/september 2023
Funktion: Handläggare RLC-Operatör
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontaktar ansvarig HR-konsult. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Tillförodnad chef ekonomi region Öst Tobias Lundh
SACO Anna Owens
010-56 34 881
Chef Forensiska sektionen Bergslagen Christina Tryggvesson
010-5672125
OFR/P Anna Ekstam
010-5672199
Chef Per-Jan Eriksson
11414
SACO-S Liselotte Sliwon
11414
Tf gruppchef Leif Lexon
114 14
Gruppchef Sanna Riihelä
010-5672697
HR-handläggare Mikaela Pedersen
OFR/S Mats Henriksson
010-5671860