OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som operatör har du ett varierat arbete. Du besvarar 112-samtal och i dialog med medborgarna inhämtar du information, gör bedömningar, dokumenterar och prioriterar samtalen samt vidtar åtgärder i utredningsprocessen. Du arbetar i ett flertal IT-system som hjälper dig att söka information och skapa överblick över polisresurserna i ingripandeverksamheten. Du leder och guidar polisresurser i olika uppdrag och bevakar att dina kollegor i den yttre verksamheten kan genomföra sitt arbete på ett säkert sätt. Du arbetar under ledning och stöd av befäl och har en nationellt fastställd prioriteringsordning till din hjälp. Arbetet sker i öppet kontorslandskap, vilket underlättar möjligheter till stöd och erfarenhetsutbyte i vardagen. Arbetet kan ibland upplevas som psykiskt påfrestande, för att trivas i uppdraget behöver du därför vara trygg, stabil och ha god självkännedom.
Arbetet består av många kontaktytor och du som operatör samverkar internt inom Polismyndigheten, men även externt med andra myndigheter och samarbetspartners som SOS-alarm, Länsstyrelsen, Räddningstjänsten och ambulansverksamheten i regionen.
Arbetet som operatör inleds med en gedigen utbildning som ger dig rätt verktyg och förutsättningar för att ta dig an uppdraget.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom erfarenhet
Minst 1 års arbetslivserfarenhet
Mycket god förmåga av att kommunicera i tal och skrift på svenska
God förståelse och förmåga att kommunicera på engelska
Goda datakunskaper och god förmåga att lära dig nya datasystem
Svenskt medborgarskap
Meriterande
Arbetslivserfarenhet av arbete med krav på hög simultanförmåga som larmcentralen, ambulans, sjukvården, försvarsmakten, kommunikationscentral, kundtjänst/support eller liknande arbete som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Arbetat med att professionellt bemöta och kommunicera med personer i utsatta situationer
Erfarenhet av att arbeta huvudsakligen via telefon och dator
Mycket god muntlig kunskap i ett eller flera utomnordiska språk
B-körkort
Personliga egenskaper
Samarbetsförmåga: du har god förmåga att skapa kontakt, är relationsskapande och tycker om att samarbeta med andra
God kommunikationsförmåga: du har god förmåga att lyssna, vara lyhörd och tydlighet är centralt liksom att vara välformulerad samt inneha förmågan att anpassa kommunikationssätt till situation
God problemlösningsförmåga: du har god förmåga att ta in information, att snabbt sätta dig in i komplexa situationer under tidspress och har god förmåga att prioritera
Simultankapacitet: du har god förmåga att utföra flera saker samtidigt. Att ta in information via telefon eller annan kommunikation och samtidigt hantera dataprogram och bedöma informationen.
Förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ
Trygg med emotionell stabilitet; förhåller dig lugn och behärskad i kritiska eller pressade situationer
Övrig information
Rekryteringsprocess
Som en del av urvalsförfarandet kommer tester och intervjuer att genomföras. Om du, efter att ansökningstiden löpt ut, går vidare till nästa steg i rekryteringsprocessen kommer du att, via mail, kallas till ett informationsmöte samt tester. Bevaka dina inkomna mail för att inte missa inbjudningarna. Testinbjudningarna kommer att mailas v32. Informationsmöten samt tester kommer att genomföras mån-ons v33 på plats i möteslokaler i Göteborg. Till dig som därefter går vidare till intervju kommer inbjudan att mailas i slutet av v33 samt början av v34. Intervjuerna kommer att genomföras i våra lokaler i centrala Göteborg under v34-36. För att ha möjlighet att bli aktuell för tjänst behöver du vara tillgänglig för utbildningsstart i januari, februari och/eller i början av april.
Utbildning
Din anställning inleds med en ca 17 veckor lång utbildning, varvat med teori och praktik, på heltid. Utbildningsstart är planerad till januari, februari och april. En förutsättning för att bli aktuell för anställning är att du är tillgänglig under hela utbildningsperioden.
Under utbildningens teoretiska delar sker arbetet på dagtid måndag- fredag, under praktiktiden sker arbetet på treskift måndag- söndag.
Anställningsform: Allmän visstidsanställning under utbildningsperioden. Efter godkänd utbildning anställs du tillsvidare med sex månaders provanställning. För dig som redan är anställd i myndigheten ges en tillfällig placering under utbildnings- och prövotiden.
Arbetstid: Treskift eller tvåskift, båda inberäknar helg samt nattjänstgöring
Tillträde: Utbildningsstart januari, februari eller i början av april 2025.
Placeringsort: Göteborg
Välkommen med din ansökan!
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV samt besvara nedanstående urvalsfrågor som baseras på kravprofilen för aktuell rekrytering, där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer.
Skicka din ansökan via e-post till jobb.vast@polisen.se senast den 28/7. Märk din ansökan med A389.056/2024 i mailets ärendemening. I meddelandefältet kopierar du även över följande frågor och svarar kort på dem:
Har du gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom erfarenhet?
Minst 1 års arbetslivserfarenhet
Har du mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska?
Har du god förståelse och förmåga att kommunicera muntligt på engelska?
Har du goda datakunskaper och god förmåga att lära dig nya datasystem?
Har du svenskt medborgarskap?
Har du arbetat med att professionellt bemöta och kommunicera med personer i utsatta situationer?
Har du erfarenhet av arbete med krav på hög simultanförmåga som larmcentral, ambulans, sjukvården, försvarsmakten, kommunikationscentral, kundtjänst/support eller liknande arbete som arbetsgivaren bedömer som likvärdig?
Har du erfarenhet av att arbeta huvudsakligen via telefon och dator?
Har du ytterligare språkkunskaper?
Har du B-körkort?
Har du tagit del av samtlig information om rekryteringsprocessen i annonsen?
Vi uppmanar till sanningsenliga svar på urvalsfrågorna.
Observera att vi kommer bortse från din ansökan om den inte är komplett enligt ovan nämnda instruktioner.
Ansökningar till denna befattning tas endast emot via den mailadress som anges i annonsen.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan senast den 28/7!