OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Scania Sverige är inne i en händelserik och spännande tid! Vi är marknadsledande och har ett fantastiskt produkt- och tjänsteprogram i portföljen. Vi har samtidigt bestämt oss för att leda skiftet mot hållbara transportlösningar. Med ambitiösa tillväxtmål och högt ställda förväntningar på framtida framgångar kommer behovet av analyser vara stort.
På den resan söker vi nu en Orderanalytiker för affärsområde Lastbil.
Ditt uppdrag
Ditt huvuduppdrag är att stödja vår säljkår, kollegor och ledning i frågor gällande specificering och orderintag för order på den svenska marknaden. I denna nyckelposition är du länken mellan fabrik och marknad där en viktig del är att du ska kommunicera budskap och erfarenheter.
Som en del i teamet av våra specialister gällande lastbilaffären blir du en central del i order och logistikarbetet på Scania Sverige.
Du blir insatt i allt som berör order- och försäljningsprocesser från prislistor, beställning och orderintag fram till fakturering.
Rollen tillhör avdelningen Order & Logistik hos Scania Sverige och medverkar till att möjliggöra ökad och lönsam försäljning av helhetslösningar. Gruppen ansvarar för orderhantering, fakturering, logistik och ledtid, samt administration kring alla fordon.
Din profil
Vi tror att du har en god förmåga att se helheten men förstår att arbete med detaljerna gör skillnad. Vi kommer uppskatta din analytiska förmåga!
Din positiva inställning med känsla för support och serviceanda gör dig framgångsrik och det är till dig man vill vända sig. Du lyckas med detta uppdrag genom att ha stort intresse för Scanias lastbilsprogram, dess modulsystem och komponenter, påbyggnationer samt processerna, främst inom order och fakturering.
Eftersom framgångsrikt tvärfunktionellt arbete är en nyckel så har du god kommunikativ förmåga, samt gillar att skapa relationer med andra, inom gruppen, och tvärfunktionellt. Du är duktig på att uttrycka dig både på svenska och engelska, i tal och skrift då du tycker om att stå inför grupp och utbilda andra. Du är bekväm med att röra dig ute bland säljare och kunder.
För att utföra arbetsuppgifterna framgångsrikt krävs kommersiell arbetslivserfarenhet (>3år). Vi tror du har en eftergymnasial utbildning eller motsvarande genom arbetslivserfarenhet. Det är meriterande om du har kunskap inom Scanias, eller annan fordonstillverkares interna system, produktstruktur, samt förståelse för hur affären för tunga fordon fungerar, inkl Återförsäljarens roll.
Vi erbjuder dig ett spännande arbete, trevliga kollegor med utvecklingsmöjligheter hos en av Scanias främsta Distributörer.
Ytterligare information
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Tina Fromholz, 010-7066672, chef Order & Logistik
Urval och intervjuer kommer att ske löpande – vänta inte med din ansökan utan sök tjänsten redan idag
Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav drygt 800 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt inom Gävleborg och Dalarna. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2021 registrerade Scania Sverige 5 304 tunga fordon samt 157 Scaniabussar och blev med det marknadsledare på den svenska marknaden med 44,8%.