OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Domstolarna i Falun
Domstolarna i Falun består av Falu Tingsrätt och Förvaltningsrätten i Falun.
Tillsammans är vi ca 100 personer som arbetar i huset. Vi söker nu en ordningsvakt med intresse för administration och IT.
Tjänstens innehåll
Arbetet som ordningsvakt hos oss innebär att ta emot våra besökare och ge dem god service, upprätthålla ordning och säkerhet, samt sköta tekniska och administrativa uppgifter. De första som våra besökare möter är våra ordningsvakter så det är viktigt med ett trevligt och professionellt uppträdande som skapar lugn och inger förtroende.
Ordningsvakterna har hela domstolsbyggnaden som sitt arbetsområde. En del av tjänsten är att möta våra besökare och bemanna säkerhetskontrollen. Övriga arbetsuppgifter är administration, IT, teknik, allmänna kontorsgöromål, samt enklare vaktmästarsysslor. Administrationen kan bestå av utlämnande av allmän handling, expediering av mål, hantera mail och telefon, arkivfrågor, med mera. I teknikdelen handlar det om att ansvara för larm, passersystem, IT-frågor, teknik i förhandlingssalar, service och support avseende datorer och annan teknik.
Tjänsten är omväxlande där du snabbt kan behöva byta fokus och arbetsuppgifterna utförs under eget ansvar. Du kommer dagligen ha interna och externa kontakter med bl.a. allmänhet, parter, personal på egna och andra domstolar. Vi erbjuder ett omväxlande uppdrag tillsammans med tre andra kollegor. Arbetet kan ibland vara fysiskt ansträngande.
Då en stor del av arbetsuppgifterna är administration och IT måste du som söker tycka att sådant är roligt om tjänsten ska upplevas som intressant och meningsfull över tid.
Vad vi söker
Vi söker dig med följande bakgrund, erfarenhet och kompetenser:
- Skall ha ett giltigt ordningsvaktsförordnande.
- Skall ha avslutade gymnasiestudier.
- Skall ha god datakunskap och hög IT-mognad.
- Skall ha erfarenhet av enklare administrativa arbetsuppgifter.
- Skall behärska svenska i tal och skrift.
- Erfarenhet från liknande uppdrag eller domstol är meriterande.
- Kunskaper i andra språk än svenska är meriterande.
- Kunna arbeta självständigt och ta egna beslut, och även samarbeta konstruktivt i grupp.
- Kunna hantera flera arbetsuppgifter parallellt och snabbt byta fokus.
- Intresse för teknik och administration.
- Intresse för vaktmästaruppdrag och allmänna kontorsgöromål.
- Lösningsfokuserat förhållningssätt i tjänstens alla delar.
- Representativt och förtroendeingivande bemötande.
Stor vikt kommer att läggas vid lämplighet och personliga egenskaper.
Frågor och urval
Vid frågor om tjänsten kontakta Per Carlsson på per.m.carlsson@dom.se eller 023-482 00.
Urval sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Vi tillämpar provanställning i sex månader.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.