Östgötatrafiken söker Marknadsanalytiker

Arbetsbeskrivning

Vår framgång är starkt knuten till att vi utvecklas, har örat mot marken och möter våra kunders behov – det ska vara enkelt och hållbart att resa kollektivt.  Men hur ser våra kunder på det kollektiva resandet efter pandemin och hur har resandemönstret och behoven ändrats? Hur vill framtidens kunder köpa biljetter och hur kan vi fortsätta bygga ett attraktivt sortiment för att få fler att resa med oss?

Nu behöver vi ta ytterligare kliv i våra kund- och försäljningsanalyser och med ett datadrivet arbetssätt skapa nya vägar framåt! Allt för att fördjupa förståelsen för vår marknad och kunder.

Vi söker nu en marknadsanalytiker som är siffersäker, har ett kommersiellt affärsdriv och är samhällsintresserad. Som kort och gott är med på hela resan från insikt till insats. Är det du?

Om tjänsten

Som marknadsanalytiker kommer du att jobba i alla delar av vår affär, där din analys och förslag på affärsupplägg har en avgörande roll för hur vi utvecklar produkter och tjänster vidare. Just nu är vi inne i en tid som präglas av snabb digitalisering, nya kundbeteenden och nya behov. Därför är det viktigt att vi tidigt fångar upp trender för att kunna skapa förutsättningar för våra kunder att resa hållbart - även i framtiden.

Vi har bokstavligt talat mängder av data i olika former, till största del sparat i molnet.  Nu behöver vi din hjälp att analysera, testa, hitta oväntade samband och möjligheter till nya affärsupplägg. Förflyttningen mot det datadrivna är i full gång, men som marknadsanalytiker är du med och formar arbetssätt och driver förflyttningen framåt.

Du rör dig genom hela organisationen och jobbar nära våra affärsutvecklare och vårt försäljningsteam. Du rapporterar direkt till Marknadschefen.

I det här jobbet får du en spännande mix av affärsutveckling och analyser och får samtidigt arbeta med en produkt som i sig själv är hållbar!

 Några exempel på hur din vardag kan se ut:


• Driva analys, insikt och förbättring av försäljnings- och marknadsföringsrelaterade aktiviteter. Leda marknadsavdelningens arbete för strukturerat kundinsiktsarbete i nära samarbete med Affärs- och tjänsteutveckling.
• Följa upp den löpande försäljningen och analysera resandemönster, statistik, målgrupper, behov, kundnöjdhet, köpbeteenden och trender.
• Identifiera potential för ökat/ förändrat resande och ta fram utvecklingsförslag för att öka intäkterna. Omvandla komplexa statistiska data till konkreta insikter. 
• Ta fram underlag och insikter som ligger till grund för målgruppsanpassade aktiveringskampanjer eller informationskampanjer som syftar till att påverka attityder.
• Vid framtagande av affärsrapporter är du ett stöd i beräkningen av intäktspotential, kostnader och risker.

För att leverera bra resultat måste du hålla dig uppdaterad på vad som sker i omvärlden och i branschen. Det är viktigt att du kan analysera trender som påverkar kundernas beteende och har förmågan att omvandla komplexa frågeställningar till konkreta rekommendationer.

Vem är du?

Din öppna, nyfikna och orädda personlighet gör att du utmanar oss och hjälper oss bereda beslut som skapar innovativa lösningar för våra kunder. Vår förflyttning bygger på att vi hittar nya insikter och arbetssätt genom att testa oss fram och ibland faktiskt göra fel. Att du är analytisk, utvecklingsinriktad och triggas av att leverera resultat är en förutsättning. Med en god kommunikativ förmåga kan du visualisera analyser och förslag för att på ett gynnsamt sätt nå ut till den övriga organisationen.

Vi ser att du har en universitets/högskoleutbildning eller likvärdig erfarenhet inom ansvarsområdet, exempelvis med en examen som civilekonom, statistiker eller marknadsanalytiker. 

Du bör ha ca 3-5 års erfarenhet av ett affärsnära analytiskt arbete kopplat till marknadsfrågor. Sannolikt har du arbetat som försäljnings- eller marknadsanalytiker, kanske på konsumentmarknaden eller tjänsteföretag?  Har du erfarenhet av e-handel är det av extra intresse. 

Du har kunskap och erfarenhet av att hantera och samordna stora datamängder och i det hitta mönster och trender, få insikter samt kunna dra väsentliga slutsatser.  Du har god förståelse för affärsutveckling och att driva insikt till insats. 

Du har avancerade kunskaper i Excel och övriga Officepaketet och det är meriterande om du har erfarenhet av Qlikview, powerBI.

Visst låter det som en intressant och utmanande roll? Varmt välkommen med din ansökan, gärna redan idag då vi i denna rekrytering arbetar med löpande urval!

Information och ansökan 

Har du frågor om tjänsten, får du gärna höra av dig till rekryterande Marknadschef Per Nelson, per.nelson@ostgotatrafiken.se Skicka in din ansökan redan idag eller senast 29 april 2022.

Samtal eller förfrågningar från försäljare eller rekryteringskonsulter undanbedes vänligen. 

Om oss

På Östgötatrafiken är varje medarbetare en viktig kugge i utvecklingen av ett hållbart samhälle och bidrar till att få vardagen att fungera för hundratusentals östgötar. Kollektivtrafik är ryggraden i framtidens hållbara resande, men vårt uppdrag är ett samhällsuppdrag som innehåller mycket mer än enbart den kollektiva resan med buss, pendeltåg, spårvagn eller färdtjänst. ”Tillsammans driver vi utvecklingen mot en hållbar framtid” är vår vision, och det innebär att vi tar ett ansvar som sträcker sig utanför kollektivtrafikområdet.

Med Östgötatrafiken reser du aldrig ensam. Varken som kund eller medarbetare. För oss är det viktigt att ha en välkomnande och öppen företagskultur där man trivs och känner sig delaktig i kundernas, samhällets, Östgötatrafikens och sin egen resa. Vi arbetar tillsammans för att uppnå bästa möjliga resultat inom våra arbetsområden. Vi har höga förväntningar på oss själva och varandra och vi vet att allt bra som vi gör bygger på ett gott samarbete.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Östgötatrafiken
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 april 2022
  • Ansök senast: 29 april 2022

Liknande jobb


22 juni 2024

20 juni 2024

18 juni 2024