OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.
Beskrivning
Överförmyndarnämnden är en av 12 nämnder i Karlstads kommun.
Nämndens huvuduppgift är att utöva tillsyn över godemän och förvaltare. Verksamheten styrs huvudsakligen av reglerna i Föräldrabalken, Förmynderskapsförordningen och Förvaltningslagen. Uppdraget är att säkerställa att förmyndare, gode män och förvaltare tar till vara sina huvudmäns rättigheter på ett bra sätt. Huvudmän kan vara barn, äldre, sjuka eller personer med någon form av funktionsnedsättning och som därmed inte kan ta till vara sina intressen, förvalta sin egendom eller sörja för sin person. Efterfrågan på gode män och förmyndare är stor och ökande i samhället. Överförmyndarenheten har i dagsläget tio medarbetare.
Arbetsuppgifter
Du kommer huvudsakligen att självständigt utföra arbetsuppgifter som att granska de års- och sluträkningar som gode män och förvaltare årligen lämnar in. Arbetet innebär siffergranskning, verifikatgranskning och rimlighetsbedömningar. Andra arbetsuppgifter som utförs på överförmyndarenheten kan bli aktuella.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är högskoleutbildad eller som är under högskoleutbildning inom ekonomi med inriktning mot redovisning eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet från myndighetsutövning, bokföring/redovisning och/eller revision ses som meriterande. Du är noggrann, analytisk och produktiv samt har god förmåga att uttala dig väl i tal och skrift på svenska.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.