OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Åmål vid Vänern är en pittoresk innerkuststad med anor från 1600-talet där innovation, miljö och utveckling är nutidens fokus. Med flera småbåtshamnar, en vacker skärgård och många naturreservat runt om i kommunen erbjuds rika möjligheter till livskvalitet och naturupplevelse. Staden har väl utbyggd barnomsorg och skola med fokus på utveckling. Kulturskolan skapar möjligheter för barn och ungdomar att få växa inom skapande och kreativt tänkande. Kultur- och evenemangsstaden Åmål bjuder året runt på så väl lokala som internationella välbesökta aktiviteter där musik, sport och litteratur utgör en del av stadens kännetecken. Aktiva idrottsföreningar erbjuder ett stort utbud för den sportintresserade, bland annat golf, fotboll, ishockey, tennis, padel, segling, hästsport och skidsport. Åmål har ett mångfacetterat och framgångsrikt näringsliv. Här finns såväl börsnoterade bolag som företag med lokal förankring och småskalighet.
Nu söker vi överförmyndarchef
Vi söker dig som gillar att ge ett gott bemötande, god service samt en rättssäker myndighetsutövning.
Organisationen
Idag arbetar en överförmyndarchef, fyra handläggare och en administratör på enheten. Kommunerna Bengtsfors, Dals-Ed, Säffle, Åmål samt Årjäng samverkar i en gemensam överförmyndarnämnd med tillhörande kansli i Åmål. Kommunerna har valt att samarbeta för att kunna stärka och utveckla verksamheten och effektivare kunna uppnå de krav som ställs på överförmyndarverksamheten.
Överförmyndarenheten är organiserad inom kommunstyrelseförvaltningen i Åmåls kommun.
Om rollen
I rollen som överförmyndarchef leder och fördelar du arbetet samtidigt som du är en del av den dagliga verksamheten som du planerar och deltar i tillsammans med dina medarbetare. Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att bestå av juridiskt arbete, att vara drivande i verksamhetsutvecklingsfrågor samt att samverka både internt inom samverkanskommunerna men även med andra aktörer kopplade till verksamheten. Du kommer att rapportera och föredra ärenden vid överförmyndarnämndens månatliga sammanträden. Genom ett nära ledarskap bidrar du till en kultur där medarbetarnas kompetens och erfarenhet på ett effektivt sätt tas tillvara och därmed både stimulerar arbetsglädje och gynnar kommuninvånarna.
Enheten rekryterar, utbildar och föreslår till tingsrätten vilka personer som är lämpliga att bli ställföreträdare. Vi granskar att personer med uppdrag som god man, förvaltare och förmyndare sköter sina åtaganden. I arbetsuppgifterna ingår även att vara rådgivande i enskilda ärenden och att ha kontakt med domstolar, huvudmän, ställföreträdare, anhöriga, socialförvaltning, övriga myndigheter samt andra kontaktytor. Du har budget- och resultatansvar samt personal- och arbetsmiljöansvar.
Kvalifikationer
Vi ser att du har högskoleexamen, gärna inom juridik, ekonomi eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För tjänsten krävs god förmåga att uttrycka dig i svenska, i tal och skrift, eftersom du framför myndighetens talan såväl muntligt som skriftligt.
För tjänsten behöver du digital identifikation såsom BankID eller liknande.
Meriterande
Erfarenhet av myndighetsutövning och juridiskt arbete är meriterande. Gärna tidigare erfarenhet av arbete som chef med budget- arbetsmiljö- och personalansvar.
Har du erfarenhet från kommunal eller offentlig förvaltning samt förståelse för hur det är att arbeta i en politiskt styrd verksamhet, är det en fördel för att lyckas bra i tjänsten.
Personliga egenskaper
För denna roll krävs att du arbetar objektivt och oberoende för en hög professionalism. Som person har du förmågan att utifrån helhetssyn ta initiativ samt engagera och motivera dina medarbetare till att arbeta mot uppsatta mål. Du skapar delaktighet och engagemang genom dialog och pedagogisk förmåga. Du har ett stort intresse för utvecklingsarbete, gärna inom digitalisering, och därmed intresse av att driva verksamheten framåt.
Vi som arbetsgivare
Som medarbetare hos oss är du vår viktigaste tillgång och vi erbjuder dig därför bra förmåner utöver din lön. Däribland bra friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, tjänstepension, försäkringar och möjlighet att leasa miljöbil samt cykel. Du har även möjligheter till vidareutbildning inom ditt kompetensområde för att du ska kunna utvecklas hos oss. Läs mer om de förmåner som medarbetare hos Åmåls kommun har HÄR
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Åmåls Kommun med Qtym. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Maria Starrin maria.starrin@qtym.se, 0764-953666
Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Åmåls kommun, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande, ber vi dig skicka in din ansökan digitalt i systemet och inte via e-post eller pappersformat. Detta sker via ansökningsknappen.
Sista ansökan 21 april
Varmt Välkommen med dig ansökan!