Överförmyndarchef/handläggare till Ekerö Kommun - Vikariat

Arbetsbeskrivning

Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.Länk till Ekerö kommuns hemsida

Överförmyndarens uppdrag är framförallt att hjälpa invånare i behov av hjälp från en god man eller förvaltare. Vi har tillsyn över cirka 340 gode män, förvaltare och förmyndare. Verksamheten omfattar cirka 300 ärenden.

Vi är en liten myndighet med högt i tak och en positiv stämning. Alla fyra på enheten är jurister med lång erfarenhet. I den dagliga verksamheten tjänstgör överförmyndarchefen och en handläggare på heltid. Ytterligare en handläggare arbetar på timmar. Överförmyndaren närvarar vid veckovisa ärendedragningar, är tillgänglig vid behov och handlägger ärenden vid tjänstemännens frånvaro.

Överförmyndaren på Ekerö är en verksamhet i framkant där det finns tid för verksamhetsutveckling. Vi har gjort en digitaliseringsresa de senaste åren och har numera flera e-tjänster för ställföreträdare, bland annat möjlighet att lämna årsräkningar digitalt.

Arbetsbeskrivning
Vi tror på dig och din förmåga – därför ger vi dig stort utrymme i din roll. Många som jobbar hos oss uppskattar förtroendet och ansvaret de får i vår kommun, eftersom det bidrar till mycket lärande och utveckling i vardagen. För att lyckas är du trygg i dig själv, ditt yrke och har förmågan att både ta för dig – och sätta gränser.

Vi söker en chef alternativt en erfaren handläggare till överförmyndarkansliet under nuvarande chefs föräldraledighet.

Eftersom överförmyndaren är en mindre myndighet så kommer båda rollerna att omfatta alla de arbetsuppgifter som kan förekomma på ett överförmyndarkansli, såsom att; handlägga och ta beslut på delegation, utreda behov av godmanskap och förvaltarskap, tillsyn över förmynderskap, utreda ställföreträdares lämplighet, företräda myndigheten i domstol, rekrytera och utbilda ställföreträdare, ha interna och externa myndighetskontakter, etcetera.

I rollen som överförmyndarchef leder och fördelar du även arbetet samtidigt som du är en del av den dagliga verksamheten. Du har budget- och personalansvar. Du ingår i ledningsgruppen för kommunstyrelseförvaltningen.

Kvalifikationer
Vi ser att du har en högskoleexamen, gärna inom juridik, sociala frågor, ekonomi eller annan relevant utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Erfarenhet från arbete inom överförmyndarjuridik är meriterande. Det är ett ytterligare plus om du har erfarenhet av bodelningar, bouppteckningar och arvskiften.

För att du ska trivas och för att det ska bli bra för enheten och verksamheten söker vi dig som är prestigelös, engagerad och professionell samtidigt som du har en öppen dialog och kan prioritera.
Din kommunikation är tydlig med en god förmåga att lyssna in utifrån mottagarens behov. Med din höga sociala kompetens har du förmågan att bygga förtroende, både externt och internt, dessutom trivs du med att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter.
Flexibilitet och stabilitet är också egenskaper som behövs hos oss. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper som kan komma att spela en avgörande roll vid tillsättningen.

I rollen som överförmyndarchef har du ett förtroendefullt, varmt och inbjudande ledarskap som skapar en helhetssyn och engagemang bland medarbetarna. Du tror på kraften i eget ansvar samtidigt som du är van att arbeta utifrån delaktighet i teamet.

Välkommen med din ansökan!


Tillträde: 2023-05-01 eller enligt överenskommelse.
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Visstid - Vikariat t.o.m. augusti 2024.

Länk till lediga jobb i Ekerö kommun

Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekerö kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 januari 2023
  • Ansök senast: 7 februari 2023

Besöksadress

Tappströmsvägen 2 17823 EKERÖ
None

Postadress

Box 205
EKERÖ, 17823

Liknande jobb


Kommunjurist till kommunledningsförvaltningen

5 november 2024

7 oktober 2024

Kommunjurist

Kommunjurist

4 september 2024

Kommunjurist

Kommunjurist

12 augusti 2024