OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Kommunledningskontoret ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.
Vill du göra skillnad?
Är du intresserad av att arbeta med familjerätt, utredningar och socialt arbete?
Nu söker vi en överförmyndarhandläggare.
Välkommen till oss!
Arbetsuppgifter
Som överförmyndarhandläggare arbetar du på uppdrag av överförmyndarnämnden. Dina arbetsuppgifter innebär att utöva tillsyn över och ge god service i samtliga ställföreträdarskap. I rollen ingår också att självständigt och rättssäkert granska årsredovisningar samt att fatta beslut om arvode, rekrytera, kontrollera, utbilda och informera ställföreträdare som gode män och förvaltare.
Att självständigt fatta beslut på delegation från överförmyndarnämnden ingår i dina arbetsuppgifter liksom att handlägga, utreda och skriva yttranden samt att föredra dina ärenden vid tingsrätten. Vidare följer du upp och rapporterar i ärenden från nämnden. I tjänsten ingår även att driva övergripande utvecklingsfrågor inom verksamheten, utreda ärenden och skriva fram underlag för beslut. Du ska vara van vid att självständigt läsa samt tolka lagtext och praxis.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning på 180hp/120p med inriktning mot socialt arbete, ekonomi eller juridik inklusive familjerätt. Du har kunskap om för verksamheten gällande lagar och förordningar.
Du har administrativ erfarenhet från självständigt utredningsarbete och från att självständigt tolka lagar och förordningar. Vi ser gärna att du har arbetat inom kommunal eller statlig organisation. Det är särskilt meriterande med erfarenhet från arbete inom överförmyndarverksamhet eller från arbete med ekonomisk redovisning. Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetsuppgifterna krävs mycket god kunskap i svenska. Vidare har du god datorvana, kan hantera Officepaketet och har gärna erfarenhet i verksamhetssystemet Wärna samt dokumenthanteringssystemet Evolution.
Rollen kräver en stor noggrannhet, analytisk förmåga samt förmåga att analysera och utreda ärenden självständigt. Att arbeta med utveckling är en självklarhet för dig. Rollen innebär ett växlande arbetstempo.
Anställningsvillkor
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Placering är i Kristianstad på Östra kommunhuset.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta kanslichef Marie Appelqvist på 044-13 51 15.
Sista ansökningsdag I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval och vi kallar kontinuerligt sökande till intervju. Är du intresserad ber vi dig att skicka in din ansökan snarast, då anställning kan ske innan sista ansökningsdag om vi hittar rätt kandidat. Annonsen visas längst till och med 2020-12-15.
Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan. I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21