OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ljungby kommuns värdegrund är ”vi är öppna, vi är framåt och vi vill”. Det betyder att vi håller vad vi lovar, löser problem tillsammans, är modiga och kreativa och har service i fokus. Mångfald och lika villkor är viktigt för oss. I vår kommun känner vi arbetsglädje, trivsel och trygghet.
Vi är ca 2 900 kompetenta och engagerade medarbetare. Vi strävar efter att ge våra invånare och företagare bästa möjliga service och vi välkomnar olika kompetenser i våra verksamheter. Vi erbjuder intressanta och omväxlande jobb som ger stora möjligheter till utveckling.
Hos oss är balans i livet viktigt! Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, därför tillämpar vi flextid i de verksamheter där det tillåter. Vi har generöst med semester och möjlighet till semesterväxling, subventionerat årskort med Länstrafiken, aktivitets- och massagebidrag och mycket annat. Som medarbetare har du gratis medlemskap i personalklubben, vilket ger möjlighet till gratis träning och bad vid närliggande träningsanläggning och äventyrsbad, samt möjlighet att delta i andra aktiviteter.
Ljungby kommun erbjuder In- och medflyttarservice. Det vill säga ett antal tjänster som ska göra det lättare att byta livsmiljö och flytta till vår kommun.
Maila inflyttarservice@ljungby.se om du vill veta mer om vad vi kan hjälpa dig med i samband med en flytt till Ljungby kommun.
Ljungby kommun har ett rikt näringsliv där tillverkningsindustri, logistikföretag och handel börjar få allt större sällskap av företag inom service- och tjänstesektorn. Kommunen växer med vår vision ”I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans. 35 000 invånare år 2035” och vi vill ha med dig på den resan. Vill du vara med?
Vi har Sveriges viktigaste jobb och ett av dem kan nu bli ditt.
Besök oss gärna på www.ljungby.se/jobb
Välkommen till oss!
ARBETSUPPGIFTER
Gemensamma överförmyndarnämnden i Ljungby, Markaryd och Älmhult har ansvar för tillsyn över ställföreträdare och har även till uppgift att utreda behov av gode män och förvaltare. I rollen ingår även att rekrytera, utbilda och informera ställföreträdare. Idag består enheten av fyra handläggare varav en även har fått till uppgift att vara samordnare för gruppen. Behov finns därför att utöka med en handläggare.
Som handläggare vid gemensamma överförmyndarnämnden arbetar du huvudsakligen med tillsyn och utredningsarbete. Du beslutar i ärenden som gäller huvudmän och ställföreträdare enligt föräldrabalken.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att skicka yttranden till tingsrätten, besluta om arvode och att granska ekonomiska redovisningar från förmyndare, gode män och förvaltare.
Du kommer också att ha ansvar för att tillsammans med övriga handläggare rekrytera nya personer som vill verka som ställföreträdare samt att utbilda dessa. För att trivas i rollen tror vi att du är en trygg och stabil person, som har ett professionellt bemötande.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- högskoleutbildning med inriktning mot juridik, socialt arbete eller annan beteendevetenskaplig utbildning som bedöms som likvärdig
- erfarenhet av kvalificerat arbete som tjänsteman vid kommunal, regional eller statlig förvaltningsmyndighet
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- god samarbetsförmåga
Meriterande är:
-erfarenhet av tjänstgöring som överförmyndarhandläggare eller kvalificerat arbete inom socialtjänsten
-erfarenhet från domstolsarbete
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet för tjänsten.
B-körkort är ett krav
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.
Anställningsintervjuer är planerade att hållas den 19 och 20 januari 2021.
Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.
Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen
och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hesselstedt
0372-78 91 31
Fackliga företrädare nås genom kommunens växel
0372-78 90 00
Jan Melkersson
Chef kommunikation o IT Peter Wiman
0372 - 78 91 97
Nås genom kommunens växel
0372-78 90 00
Personalchef Anna Hesselstedt
Personalstrateg Eva Trulsson
Näringslivschef Jan Melkersson
0733-739123
Näringslivsutvecklare Maria Johansson
Administrativ chef Anna Andersson