Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Ansök idag. Kollegor imorgon.



Är du trygg i dig själv, noggrann och självgående? Då kanske du är vår nya kollega på Överförmyndarkansliet.

Arbetsuppgifter
- Handläggning, utredning och beslutande av godmanskap, förvaltarskap och förmynderskap enligt gällande lagstiftning.
- Upprätta yttranden och företräda överförmyndaren i domstol.
- Rekrytera, utbilda, informera och upprätthålla kontakter med gode män och förvaltare och allmänhet.
- Granska redovisningshandlingar, fastighetsöverlåtelser och arvskiften m.m.
Övriga administrativa uppgifter

Kvalifikationer
Vi söker dig som har jurist-, ekonom eller socionomexamen eller annan högskoleexamen som bedöms relevant.

Körkort B är ett krav samt att du är flexibel utifrån att tjänsten kan innebära viss kvällstjänstgöring.

Du skall ha förmåga att skapa förtroende och goda relationer gentemot externa kontakter och förmåga att tillämpa regelverk. Du har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift och att genomföra informationsmöten. Vidare att du har förmåga att fatta egna beslut men även att i samverkan med andra inom verksamheten kunna resonera sig fram till ett gemensamt beslut.

Egenskaper
Vi söker dig som är strukturerad, noggrann, självgående, stabil samt har ett bra omdöme och god samarbetsförmåga.
Du har förmåga att ta initiativ samt att möta utmaningar med ett positivt förhållningssätt.

Erfarenheter
Erfarenheter av att ha arbetat inom lagreglerat arbetsområde, arbetat med eller studerat överförmyndarfrågor / familjerätt samt erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation är meriterande.

Arbetsplatsen
Överförmyndare i samverkan i övre Dalarna är organisatoriskt placerat under kommunledningsförvaltningen i Mora kommun. Överförmyndarenheten är en stödenhet som är gemensam för sex kommuner; Mora, Orsa, Rättvik, Älvdalen, Leksand och Vansbro. Verksamheten ansvarar för handläggning och administration av överförmyndarfrågor.

Enheten består idag av fem tjänster som hanterar handläggningen och administrationen av överförmyndarfrågor i de sex kommunerna.

Vi ser fram emot din ansökan!

Mora kommun
Mora kommun är alla vi som jobbar här.
Det är summan av de vi är och allt vi gör.
Varje hemtjänstbesök, skolexamen och utlånad biblioteksbok.
Varje skollunch, brandkårsutryckning och nytt bostadsområde.
Vi är närheten till naturen och den rena luften.
De gamla traditionerna och de nystartade företagen.
Vi är vår fantastiska historia men också det som tar oss framåt.
Tillsammans gör vi Mora till ett hem.
Var med oss när vi växer som människor och kommun.
Idag och imorgon.


Vi värnar om din integritet, läs mer om Mora kommuns behandling av personuppgifter på vår hemsida.


Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

IS/IT-chef Matthias Grahn
0250-260 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mora kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 februari 2021
  • Ansök senast: 11 mars 2021

Besöksadress

Fredsgatan 16 79280 Mora
None

Postadress

Fredsgatan 16
Mora, 79280

Liknande jobb


Nämndsekreterare, Solna stad

Nämndsekreterare, Solna stad

29 november 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

28 november 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

27 november 2024

Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024