Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.


Vill du göra skillnad?
Är du intresserad av att arbeta med familjerätt, utredningar och socialt arbete?
Nu söker vi en överförmyndarhandläggare.
På överförmyndarenheten är vi sex medarbetare, fem handläggare och en administratör. Vi finns på Östra kommunhuset.

Vi ser fram emot din ansökan!


ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att arbeta på uppdrag av överförmyndarnämnden. I tjänsten utövar tillsyn över och ge god service i samtliga ställföreträdarskap. I arbetet ingår att självständigt och rättssäkert granska årsredovisningar samt fatta beslut om arvode, rekrytera, kontrollera, utbilda och informera ställföreträdare (gode män/förvaltare).

Du fattar självständigt beslut på delegation från överförmyndarnämnden och handlägger, utreder samt skriver yttranden samt föredrar dina ärenden vid tingsrätten. Hos oss följer du även upp och rapporterar i ärenden som fattats beslut i enligt delegation från nämnden. Du driver övergripande utvecklingsfrågor inom verksamheten, utreder ärenden och skriver fram underlag för beslut. Du ska vara van vid att självständigt läsa samt tolka lagtext och praxis.


KVALIFIKATIONER
Du som söker har akademisk utbildning (120/180p) med inriktning mot socialt arbete, ekonomi eller juridik inklusive familjerätt . Vi vill att du har administrativ erfarenhet och erfarenhet från självständigt utredningsarbete. Kunskap om de för verksamheten gällande lagar och förordningar är ett krav liksom att du har erfarenhet från att självständigt tolka lagar och förordningar.

Det är särskilt meriterande om du har erfarenhet från tidigare arbete inom överförmyndarverksamhet och arbete med ekonomisk redovisning
Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom kommunal eller statlig organisation. Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetsuppgifterna krävs god kunskap i svenska. Givetvis hanterar du Office-paketet i ditt dagliga arbete och har god datorvana. Det är en fördel om du har erfarenhet av verksamhetssystemet Wärna och Evolution.

Rollen kräver en stor noggrannhet och analytisk förmåga samt förmågan att analyser och utreda ärenden självständigt. Att arbeta med utveckling är en självklarhet för dig. Rollen innebär ett växlande arbetstempo.


ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun . Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024