OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Styrning och stöd Gävle har ansvaret för den strategiska utvecklingen på övergripande nivå nära politiken. Våra medarbetare jobbar med helheten och samordnar arbetet som är gemensamt för alla sektorer inom Gävle kommun. Tillsammans gör vi Gävle hållbart och utvecklande!
ARBETSUPPGIFTER
Denna tjänst är inriktad mot överförmyndarnämndens tillsyns- och utredningsarbete. Du kommer att granska och arvodera årsräkningar samt handlägga, utreda och besluta i ärenden som rör förmyndare, gode män och förvaltare.
Du har många externa kontakter med bland annat allmänheten, domstol och andra myndigheter. Arbetet inbegriper ett flertal lagstiftningsområden som exempelvis föräldrabalken, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen och ärvdabalken.
Du deltar även aktivt i enhetens ärendedragningar och enhetsmöten och bidrar, tillsammans med dina kollegor, till verksamhetens utveckling.
KVALIFIKATIONER
Du har akademisk examen inom t.ex. juridik eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget.
Som person är du noggrann och har förmågan att arbeta självständigt och strukturerat. I arbetet kommer du ibland att ställas inför komplicerade frågor vilket kräver gott omdöme och integritet. Eftersom arbetet omfattar kontakter med såväl huvudmän, ställföreträdare, anhöriga och andra myndigheter har du god social kompetens.
Du har god förmåga att kommunicera i tal och skrift och har lätt för att samarbete med andra och har ett lösningsfokuserat synsätt. Du har lätt för och tycker om att arbeta med siffror.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet från arbete inom överförmyndarverksamhet eller erfarenhet från handläggning eller granskning inom annan myndighetsutövande verksamhet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Om du blir inbjuden till en intervju för en tjänst hos oss i Gävle kommun ska du uppvisa giltig identitetshandling där medborgarskap kan utläsas. Om du är tredjelandsmedborgare uppvisar du giltigt arbets- och uppehållstillstånd, LMA-kort eller kopia av Migrationsverkets mottagna ansökan om förlängt uppehållstillstånd.
Behöver du ett personbevis? Beställ via www.skatteverket.se
Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.