Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Lomma kommun erbjuder en attraktiv och trygg livsmiljö mitt i Öresundsregionen. Här vill människor leva, verka och utvecklas. Vi värnar om invånarna, miljön och havet. Lomma kommun står för utveckling och hög kvalitet.

I Lomma kommun arbetar vi med en värdegrund som utgår från orden öppenhet, respekt och ansvar. Vår värdegrund ger uttryck för ett synsätt som guidar våra medarbetare i vardagen. Engagerade medarbetare driver utvecklingen framåt och gör Lomma kommun till en arbetsgivare som stimulerar glädje och engagemang. Välkommen att arbeta tillsammans med oss!

Burlöv, Kävlinge, Lomma och Staffanstorp kommuner samarbetar kring en gemensam organisation för handläggning av överförmyndarärenden, på så sätt att Lomma kommun utgör värdkommun för handläggarorganisationen och tillhandahåller tjänster till övriga samarbets¬kommuner.

Vi söker nu två överförmyndarhandläggare ; en tillsvidareanställning och en vikariatsanställning tom 2023-08-31, för placering på kansliavdelningen inom kommunledningsförvaltningen.

ARBETSUPPGIFTER
Som överförmyndarhandläggare hos oss arbetar du självständigt i ett team bestående av sex handläggare. För att lyckas i rollen ser vi att du trivs med att arbeta i grupp i ett tätt samarbete där alla arbetar mot samma mål.

Arbetet spänner över civilrättens centrala område som förmögenhetsrätt, familjerätt, successionsrätt och fastighetsrätt. Även offentligrättsliga frågor inom förvaltningslagen samt offentlighets och sekretesslagen förekommer.

Arbetsuppgifterna innefattar handläggning, utredning och beslut avseende godmanskap, förvaltarskap och förmynderskap enligt gällande lagstiftning, upprättande av yttranden samt granskning av redovisningshandlingar. Som handläggare kommer du även att arbeta med rekrytering, utbildning och arvodering av gode män och förvaltare samt sköta information och kontakter med allmänhet, gode män, förvaltare, förmyndare, domstol och andra myndigheter. Arbetet innefattar också administration som till exempel diarieföring och arkivering av handlingar.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk examen med ekonomisk, juridisk eller samhällsvetenskaplig inriktning eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning är meriterande.

Eftersom arbetet omfattar mycket kontakter med såväl huvudmän, ställföreträdare, anhöriga och andra myndigheter måste du kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift, ha hög social kompetens och en förmåga att anpassa ditt sätt att kommunicera. Det är även viktigt att du är serviceinriktad, noggrann och har lätt för att samarbeta och skapa förtroendefulla relationer.

ÖVRIGT
Tillträde enligt överenskommelse

Som medarbetare i Lomma kommun erbjuds du friskvårdsbidrag friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterväxling. Att kombinera arbete med föräldraskap är en självklarhet för oss.

Lomma kommun arbetar för lika rättigheter och möjligheter som motverkar diskriminering. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. I Lomma kommun är alla lika unika!

I Lomma kommun har vi valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra försäljare av rekryteringstjänster.

Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lomma kommun, Kansliavdelningen
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 april 2022
  • Ansök senast: 1 maj 2022

Liknande jobb


Teknisk utredare

27 september 2024

13 september 2024