OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du kommer att arbeta tillsammans med andra överförmyndarhandläggare som arbetar för samtliga fem sydnärkekommuner; Askersund, Hallsberg, Kumla, Laxå och Lekeberg. Vi är för närvarande 5,5 handläggare och vi arbetar gemensamt över kommungränserna och har vårt kontor i Kumla. Vi har ett arbetssätt som präglas av samarbete med regelbundna möten och samråd. Verksamheten har ett ständigt pågående utvecklingsarbete och några av våra fokusområden är digitalisering, service och rekrytering av gode män och förvaltare.
ARBETSUPPGIFTER
Som överförmyndarhandläggare kommer du självständigt att utföra arbetsuppgifter som bland annat att utöva tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare, utreda förutsättningarna för ställföreträdarskap, ansöka hos tingsrätten om anordnande och upphörande av godmanskap och förvaltarskap, rekrytera gode män och förvaltare. I uppgiften att utöva tillsyn ingår exempelvis att granska redovisningar, men även att stödja och utbilda gode män och förvaltare i sina uppdrag. Som överförmyndarhandläggare har du ett varierat arbete som innefattar båda sociala, ekonomiska och juridiska aspekter. Du har kontakt med gode män, förvaltare, förmyndare och huvudmän och samverkar med olika aktörer för att följa upp hur ställföreträdare hanterar sina uppdrag, du informerar om verksamheten i olika sammanhang i syfte att sprida kunskap och rekrytera gode män och förvaltare, du granskar ekonomisk redovisning, du företräder överförmyndarkansliet i tingsrätten samt gör utredningar och bedömningar utifrån aktuell lagstiftning.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad ekonom, socionom, jurist eller har motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är önskvärt att du har goda kunskaper i familjerätt, privatekonomi samt att du har erfarenhet av myndighetsutövning, men det är inget krav.
Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper som initiativ-, samarbets- och planeringsförmåga samt lyhördhet i kontakter med människor. Du måste ha god datavana och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet.
Intervjuer sker löpande så välkommen med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.
Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.
Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2021 klicka här:
https://youtu.be/pJ5INELoEXU
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf administrativ chef Annika Hallberg
019-588130
Personalchef Malin Holm
019-588317
Personalhandläggare Anna Leiding
019588348