Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

I Söderköpings kommun vill vi skapa Livsglädje. Alla dagar. Det är vår vision och något vi strävar efter. Här finns möjligheter och utmaningar i en attraktiv kommun, strategiskt belägen med närhet till universitetsstäderna Norrköping och Linköping. Delaktighet och närheten till beslut ger stora möjligheter till yrkesmässig och personlig utveckling. Genom medskapande formar vi en attraktiv arbetsplats, där vi bidrar till ett fortsatt växande Söderköping. Vår värdegrund: helhetssyn, nytänkande, engagemang och tydlighet berättar om hur vi som organisation vill vara och uppfattas.

Välkommen att skapa framtiden tillsammans med oss!

Beskrivning
Överförmyndarnämnden ansvarar för tillsyn över ställföreträdare och har även till uppgift att utreda behov av gode män och förvaltare. Verksamheten är övervägade av juridisk art och styrs främst av föräldrabalken, kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen men omfattar fler områden som till exempel förmögenhetsrätt, familjerätt, successionsrätt, avtalsrätt och fastighetsrätt. 

Söderköpings kommun utreder tillsammans med flera angränsande kommuner förutsättningarna för en gemensam överförmyndarnämnd med start 2027. I avvaktan på denna samverkan prövar Söderköpings kommun och Valdemarsviks kommun möjligheterna att inrätta ett gemensamt överförmyndarkontor under mandatperioden 2023-2026. Samverkan planeras starta under första kvartalet 2023 under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Vi rekryterar nu två överförmyndarhandläggare som tillsammans ska arbeta i det gemensamma överförmyndarkontoret. 

Organisatoriskt är överförmyndarkontoret placerat på kommunstyrelsens förvaltning i Söderköpings kommun men kommer att rapportera till överförmyndarnämnden i Söderköpings kommun och överförmyndaren i Valdemarsviks kommun. Arbetet innebär viss tjänstgöring på plats i Valdemarsviks kommun.

Arbetsuppgifter
Som en av två handläggare på överförmyndarkontoret arbetar du självständigt med att handlägga, utreda och bedöma alla förekommande ärenden inom myndigheten som till exempel: 


• handlägga och bedöma ansökningar och anmälningar gällande ställföreträdarskap
• rekrytera, kontrollera, utbilda och informera ställföreträdare
• utöva tillsyn över ställföreträdare och fatta beslut om arvoden
• handlägga och i vissa fall fatta beslut rörande  ansökningar om samtycke gällande fastighetsförsäljning, arvsskifte, bodelning med mera
• utföra administrativa uppgifter såsom registrering, arkivering, sortering och posthantering
• företräda Överförmyndarnämnden i domstolssammanträden

Du är även med och driver övergripande utvecklingsfrågor inom verksamheten. Tjänsten kan innebära viss kvällstjänstgöring. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som är högskoleutbildad rättsvetare, jurist, socionom, ekonom eller har en annan relevant utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har några års tidigare erfarenhet från arbete i kommunal- eller annan offentlig förvaltning. Erfarenhet från överförmyndarverksamhet eller arbete inom familje- och successionsrätt ser vi som särskilt meriterande. 

För att lyckas i ditt arbete som överförmyndarhandläggare är du sjävständig, ansvarstagande, strukutrerad och analytiskt. I arbetet kommer du ibland att ställas inför komplicerade juridiska frågeställningar och situationer vilket kräver erfarenhet från att självständigt tolka lagar och förordningar. Du har god förmåga att växla mellan komplicerade frågor och enklare arbetsuppgifter. 

Då arbetet innehåller många sociala kontakter är du serviceinriktad, har god social kompetens och en förmåga att anpassa ditt sätt att kommunicera efter målgrupp. Arbetet omfattar till stor del att skriva egna beslut och yttranden samt föredra ärenden inför nämnd och tingsrätt. Det är därför av stor vikt att du kan utrycka dig väl i tal och skrift.  Du har god kunskaper i Office-paketet och god datorvana. Det är en fördel om du har erfarenhet av verksamhetssystemet Wärna.  

Anställningsvillkor
Tjänsten kräver att du har körkort. 

Vi kommer att genomföra löpande urval och intervjuer så välkommen med din ansökan redan nu.

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid 100%

Ersättning: Månadslön, vi tillämpar individuell lönesättning

Tillträdesdatum 1 februari 2023 eller efter överenskommelse.

Antal tjänster 2

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Söderköpinte kommun använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. 

 


Söderköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har Söderköpings kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Söderköpings Kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 oktober 2022
  • Ansök senast: 10 november 2022

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024