OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för kommunservice
Västerviks kommun har attraktiva boendemiljöer och mycket livskvalitet. Här är det lika nära till skärgården som till det typiskt småländska inlandet. Kommunen har ett gott företagsklimat där besöksnäring är ett stort inslag. Kommunen har cirka 36 000 invånare varav drygt 21 000 bor i centralorten Västervik.
Överförmyndaren utövar tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndare. Verksamheten syftar till att skydda personer från att lida rättsförluster. Verksamheten utgör ett samhällsskydd för de svaga i samhället, det vill säga gamla, sjuka, funktionsnedsatta och barn.
Organisatoriskt anställs du på Enheten för kommunservice som är en enhet inom Kommunstyrelsens förvaltning. Tjänsten är placerad på överförmyndarens kansli. Som handläggare arbetar du på uppdrag av överförmyndaren som är vald av kommunfullmäktige.
Dina arbetsuppgifter
Som överförmyndarhandläggare arbetar du med tillsyn och handläggning av ärenden som rör godmanskap, förvaltarskap och förmyndarskap enligt den lagstiftning som gäller. Det kan t ex vara att granska redovisningshandlingar, göra bedömningar om uttagsbegäran från spärrade medel, inhämta utredningsunderlag och fatta beslut i olika tillståndsfrågor, medverka vid rekrytering och utbildning av gode män, diarieföra inkomna handlingar, handläggning och beslutsfattande gällande God man och Förvaltare enligt Föräldrabalken
Eftersom antalet ensamkommande barn har ökat kommer du särskilt att ansvara för detta område genom att rekrytera, utbilda, utöva tillsyn över och besluta om arvoden till personer som fått förordnande som god man till ensamkommande barn.
Din kompetens
Du som söker skall ha högskoleutbildning inom juridik, ekonomi eller samhällsvetenskap, alternativt annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Kunskaper inom familjerätt och privatekonomi samt erfarenhet av tidigare arbete inom området eller annat myndighetsarbete är meriterande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Tjänsten kräver förmåga att arbeta självständigt och strukturerat. I arbetet kommer du ibland att ställas inför komplicerade frågor vilket kräver gott omdöme och integritet. Vi sätter även stort värde på att du har lätt att samarbeta med dina kollegor och har ett lösningsfokuserat synsätt. Eftersom arbetet omfattar kontakter med såväl huvudmän, ställföreträdare och anhöriga samt andra myndigheter bör du ha god social kompetens och god förmåga att kommunicera i tal och skrift.
B-körkort krävs