Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Överförmyndare i samverkan Falun- Borlängeregionen består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Genom samverkan har man bildat en gemensam nämnd och överförmyndarorganisation med kontor i Borlänge. Arbetslaget består av 11 medarbetare, handläggare, jurist, rekryterings handläggare, administratör, och chef.

Överförmyndare i samverkan Falun- Borlängeregionen är en tillsynsmyndighet vars huvuduppgift är att se till att rättsförluster inte uppstår för dem som av olika anledningar inte kan förvalta sin egendom, föra sin talan och tillvarata sina rättigheter. Detta säkerställer vi genom att vi utreder hjälpbehov, rekryterar och utbildar samt utövar tillsyn över ställföreträdare, förmyndare, gode män och förvaltare.

Hos oss arbetar handläggare med olika akademisk bakgrund och kompetens vilket vi ser som en stor tillgång på arbetsplatsen då vi har en stor bredd i våra ärenden.

Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet

ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare hos oss på Överförmyndare i samverkan arbetar du för att säkerställa hög kvalité och rättssäkerhet i verksamheten. Det övergripandet syftet med verksamheten är att, utifrån föräldrabalkens bestämmelser, säkerställa att huvudmännens ekonomiska och rättsliga angelägenheter sköts på bästa sätt.

Dina arbetsuppgifter består av att självständigt handlägga ärenden, utreda hjälpbehov, fatta beslut och utöva tillsyn över ställföreträdare. En central del av tillsynen är att granska ställföreträdarnas ekonomiska förvaltning. Arbetet innebär även att föredra ärenden i nämnd och tingsrätt samt att vara ute i samverkanskommunerna och informera om verksamhetens olika delar.

KVALIFIKATIONER
För att lyckas i ditt arbete som överförmyndahandläggare är du ansvarstagande, självständig, strukturerad och analytisk.

För att säkerställa en rättssäker myndighetsutövning krävs för denna tjänst en grundläggande akademisk kompetens. Vi söker dig som har jurist-, ekonom eller socionomexamen eller annan högskoleexamen som bedöms relevant. Meriterande är om du har erfarenhet från arbete i kommunal- eller annan offentlig förvaltning, du har läst familjerätt eller har grundläggande kunskaper inom ekonomi/redovisning.

Då arbetet till stor del innefattar att skriva egna beslut och yttranden samt att föredra ärenden inför nämnd och tingsrätt är det av stor vikt att du kan uttrycka dig mycket bra, både i tal och skrift i svenska samt bra i engelska. Arbetet innebär även att vara ute i samverkanskommunerna och informera om verksamheten och träffa berörda parter av den anledningen är det bra om du är van vid att hålla presentationer.

Du är också van datoranvändare. Eftersom verksamheten just nu är inne i en förändringsresa och skapar förutsättningar för en mer digital myndighetsutövning är det meriterande om du har ett vidare intresse för IT-system och dess uppbyggnad då vi skulle kunna dra nytta av din kompetens. I den förändringsresan blir du en viktig del.

Det är en självklarhet för dig att vara hjälpsam såväl internt som externt.
Körkort är meriterande.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.

Kontaktpersoner på detta företaget

Fredrik Holm, överförmyndarchef
0243-661 03
Verksamhetschef Fredrik Holm
0243-661 03
Tf överförmyndarchef Madeleine Sahlin
0243-666 99
Enhetschef Evelina Hillerström
0243-746 92

Sammanfattning

Besöksadress

Stadshuset 78181 Borlänge
None

Postadress

Röda vägen 50
Borlänge, 78181

Liknande jobb


Avfallshandläggare, vikarie

Avfallshandläggare, vikarie

25 november 2024

18 november 2024

22 oktober 2024