Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Är du en trygg och stabil person och har ett positivt förhållningssätt? Då kan du vara vår nya kollega! Vi söker en vikarierande överförmyndarhandläggare till vårt arbetslag som idag består av åtta medarbetare. Vi arbetar tätt tillsammans och stöttar varandra och samverkar i det dagliga arbetet.

Östra Värmlands överförmyndarnämnd är en samverkansorganisation för överförmyndarverksamheten i kommunerna Kristinehamn, Degerfors, Filipstad, Karlskoga och Storfors kommuner. Överförmyndarenheten är geografiskt placerad i Kristinehamn. Alla insatser vi gör har samma mål; att motverka rättsförluster för barn och vuxna som inte själva kan tillvarata sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person.

Vi är en del av kommunledningsförvaltningen som är kommunstyrelsens förvaltning. Förvaltningen består av kansliavdelning, ekonomiavdelning, HR-avdelning, digitaliseringsavdelning och planeringsavdelning. Tillsammans ska vi leda och samordna kommunens arbete.

ARBETSUPPGIFTER
Som överförmyndarhandläggare arbetar du med myndighetsutövning och ansvarar för tillsyn och handläggning av ärenden som rör godmanskap, förvaltarskap och förmynderskap. Beslut som tas är grundade i framför allt föräldrabalken. Andra författningar som kan vara aktuella är förmynderskapsförordningen, lag om god man för ensamkommande barn, förvaltningslagen, och offentlighet- och sekretesslagen.

Arbetet är självständigt och innebär att du gör utredningar och fattar beslut, skriver yttranden och ansökningar och för nämndens talan vid förhandling i domstol. En omfattande uppgift i tillsynen är att granska ekonomiska redovisningar. Du kommer fatta beslut om arvoden. I arbetet ingår också att rekrytera och utbilda ställföreträdare.

Arbetet innebär många kontakter med ställföreträdare, enskilda, deras anhöriga och olika myndigheter.

Arbetsgruppen är mån om att verksamheten präglas av ansvarstagande, flexibilitet och högt ställda krav på rättssäkerhet och god kvalitet i handläggningen.

Är du intresserad av digitalisering och att utveckla nya arbetssätt? Då har du även möjlighet att vara med på vår digitala förändringsresa! Vi arbetar ständigt efter nya lösningar och kommer inom snar framtid att få in ett nytt verksamhetssystem och andra digitala tjänster som kommer att underlätta i det dagliga arbetet som handläggare.

KVALIFIKATIONER
Du har utbildning på högskolenivå med inriktning juridik eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig.

Som person är du strukturerad, självgående och kan prioritera arbetet på ett effektivt och noggrant sätt. Du är trygg, stabil och har ett positivt förhållningssätt. Du har god samarbetsförmåga och är prestigelös. Då stor del av ditt arbete består av muntlig och skriftlig kommunikation söker vi dig som har goda kunskaper i det svenska språket. Du har ett professionellt bemötande och kan anpassa din kommunikation utifrån målgrupp och sammanhang.

Eftersom en stor del av tjänsten handlar om att granska ekonomiska redovisningar är det viktigt att du trivs med att arbeta med siffror.

Erfarenhet från överförmyndarverksamhet eller myndighetsutövning är meriterande.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.

Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Kontaktpersoner på detta företaget

Lönechef Lotta Rolfsson
0550-869 61
Vision Inger Svensson
0550-869 63
IT-chef Stellan Sjögren
0550-880 20
SACO Hans Hjelm
0550-880 25
Chef informationsenheten Lars Ahlqvist
0550-88003
DIK Torunn Öberg
0550-88171
Ekonomichef Morgan Persson
0550-880 24
Kanslichef Peter Eskebrink
0550-858 36
Personalchef Niclas Friman
0550-880 50
Vision Inger Svensson
0550-880 55

Sammanfattning

Besöksadress

Kungsgatan 30 68184 Kristinehamn
None

Postadress

Kungsgatan 30
Kristinehamn, 68184

Liknande jobb


Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

20 december 2024

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

19 december 2024

16 december 2024

18 december 2024