Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba för samhällets mest utsatta, se till att de får sina rättigheter tillgodosedda och samtidigt bidra till utveckling av överförmyndarkansliet?
Hos oss får du ett jobb med stor betydelse och du blir en viktig del i det strategiska arbetet när Örebro kommun utvecklas. Välkommen med din ansökan. 

Om tjänsten 
Nu kan vi på överförmyndarkansliet erbjuda dig som vill ha ett ansvarsfullt och omväxlande arbete en roll som överförmyndarhandläggare i vårt team. Hos oss ingår du i ett team där du både enskilt och i samarbete med kollegor arbetar för att driva och utveckla det strategiska arbetet inom överförmyndarkanslitet framåt. I rollen som handläggare arbetar du med digital verksamhetsutveckling och systemadministration. Överförmyndarkansliet har särskilt fokus på att digitalisera verksamhetens tjänster och processer för att underlätta för gode män, förvaltare och förmyndare.

I rollen ingår ett nära samarbete med verksamhetschefen. Som överförmyndarhandläggare kommer du vara en del av vårt pågående utvecklingsarbete där fokus ligger på att ge stöd och service för att upprätthålla god rättssäkerhet till våra medborgare. Vi hoppas att du vill vara en del av vår utvecklingsresa för att forma och driva en verksamhet som har service och kvalitét i fokus.

 

Exempel på arbetsuppgifter:

• utreda ansökningar och anmälningar gällande god man, förvaltare och förmyndare
• ansöka och skriva yttrande till tingsrätt
• företräda överförmyndarnämnden i domstol
• ansvara för att ärenden får en rättsenlig och effektiv handläggning
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns
• registrera, förhandsgranska, begära in kompletteringar och granska årsräkningar från ställföreträdare
• kontakt med huvudmän, anhöriga, ställföreträdare och myndigheter

Om arbetsplatsen
På överförmyndarkansliet möter du ett ansvarsfullt och omväxlande arbete. På uppdrag av och i nära samarbete med överförmyndarnämnden är enhetens ansvar att utifrån huvudmans behov och den lagstiftning som reglerar detta skapa trygghet via en öppen och nära dialog samt rättssäker och trygg myndighetsutövning. Du blir en del av ett team med 18 medarbetare.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är noggrann och styrs utifrån mål och kvalitetsstandard samt löser numeriska underlag snabbt och korrekt. Då arbetet är utåtriktat med mycket kontakt med medborgare krävs det att du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande samt har intresse, vilja och en förmåga att hjälpa andra. Du anstränger dig för att leverera lösningar samtidigt som du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker.

Som handläggare hos oss är det viktigt att du tar ansvar för din uppgift och arbetar både självständigt och tvärfunktionellt tillsammans med kollegor. Du driver dina processer framåt där du och dina kollegor planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och där tidsramar följs. Du tycker om att arbeta tillsammans med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare kräver arbetet att du har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du har en god administrativ förmåga samt har lätt för att dokumentera information.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• högskoleutbildning om minst 180 hp, gärna inriktning mot juridik, socialt arbete/socionom, ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig
• tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter



Meriterande:

• erfarenhet med att utreda och besluta inom myndighetsområde 
• erfarenhet av arbete med handläggning och beslutsfattande inom offentlig verksamhet
• erfarenhet av att ha arbetat med eller studerat överförmyndarfrågor 
• erfarenhet av verksamhetssystem Wärna Go

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 11 december.

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 november 2023
  • Ansök senast: 11 december 2023

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


14 november 2024

Utredare med samordningsansvar

Utredare med samordningsansvar

14 november 2024

Familjehemskonsulent med arbetsledaransvar

Familjehemskonsulent med arbetsledaransvar

8 november 2024

Socionom/beteendevetare till socialtjänstens öppenvårdsteam

Socionom/beteendevetare till socialtjänstens öppenvårdsteam

14 november 2024