Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

ARBETSUPPGIFTER
Överförmyndarenheten är en kommunal tillsynsmyndighet och har som uppgift att kontrollera det arbete som gode män, förvaltare och förmyndare utför för omyndiga och huvudmäns egendom. Verksamheten styrs huvudsakligen av reglerna i föräldrabalken, förmynderskapsförordningen och förvaltningslagen.

Härryda, Kungsbacka, Mölndal, Partille och Öckerö kommuner har en gemensam överförmyndarorganisation Överförmyndare i Samverkan. Kommunerna även inrättat en gemensam överförmyndarnämnd. Befolkningsmängden i de samverkande kommunerna är drygt 245 000 invånare.

Den gemensamma organisationen omfattar i 15 medarbetare och är lokaliserad till Mölndal där överförmyndarenheten är en del av avdelningen juridik- och myndighetsstyrning på stadsledningsförvaltningen. Då en medarbetare efter många år väljer att gå vidare till en annan tjänst finns nu en ledig tjänst till detta viktiga uppdrag, med möjlighet att bli en del i en mycket kompetent och trevlig arbetsgrupp.

Som överförmyndarhandläggare arbetar du med tillsyn och handläggning av ärenden som rör godmans- förvaltar- och förmyndarskap. Det ingår självständigt beslutsfattande och tillsyn i frågor som överförmyndaren ansvarar för, att göra juridiska bedömningar och att handlägga kvalificerade ärenden. I arbetet ingår även att granska redovisningshandlingar, skriva ansökningar och yttranden till domstol samt i förekommande fall företräda myndigheten i domstol.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har examen med juridisk eller samhällsvetenskaplig inriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser positivt på att du har arbetslivserfarenhet inom juridik, handläggning eller liknande, men det är inget krav.

Du är social och serviceinriktad och tycker om att hantera människor i olika situationer utifrån ett tillsynsperspektiv. Tjänsten förutsätter initiativförmåga, förmåga att arbeta strukturerat och självständigt i ett högt tempo samt ett positivt förhållningssätt till förändrings- och utvecklingsarbete. Du är en van IT-användare och vi ser gärna att du har ett stort intresse för digitala lösningar. Som person är du analytisk och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Samarbete är viktigt på vår enhet och vi önskar därför att du är bra på att kommunicera och har ett flexibelt och ödmjukt förhållningssätt, samtidigt som du vågar framföra dina åsikter och vara tydlig.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

20 december 2024

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

19 december 2024

16 december 2024

18 december 2024