OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lerums kommun, med centralorten Lerum, ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum. Kommunens drygt 38.000 invånare erbjuds hög livskvalitet med en väl fungerande samhällsservice och vacker natur med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter samt kulturvärden med anor ända från 1500-talet. Kommunens vision är att bli Sveriges ledande miljökommun till år 2025.
ARBETSUPPGIFTER
Överförmyndarnämnden är en tillsynsmyndighet med tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns (ställföreträdares) verksamhet. Denna tillsyn avser att motverka rättsförluster för de som inte själva kan ta tillvara sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person.
Som handläggare kommer du att kontrollera att ställföreträdarna följer förmynderskapslagstiftningen när de utför sina uppdrag. Du ansvarar också för att självständigt göra bedömningar om behov av ställföreträdare, rekrytera gode män och förvaltare, skriva yttranden, granska ställföreträdarnas ekonomiska redovisningar, handlägga och utreda inkomna ärenden. Du är dessutom sekreterare samt föredragande av ärenden i överförmyndarnämnden.
Arbetet innebär många kontakter med ställföreträdare, allmänhet, tingsrätt och andra myndigheter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är engagerad, hanterar komplexa frågor och har en problemlösande analysförmåga. Du tycker om att strukturera, planera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du har också god samarbetsförmåga och jobbar mot uppsatta mål.
Krav på utbildning:
- Akademisk examen inom juridik, ekonomi, socionomexamen eller annan utbildning som bedöms lämplig
Meriterande:
- Erfarenhet av överförmyndarfrågor
- Vana vid myndighetsutövning
- Juridiska kunskaper inom området
Övrigt:
- Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
Kontaktpersoner på detta företaget
Jakob Rydén
0302-521499
Birgitta Ludvigsson
0302-521130
Stina Schill
0302-52 12 51
vikarierande chef administrativa enheten Daniel Kindstedt
0302-521243