Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Alingsås! Här hittar du en välbevarad stadskärna och en levande landsbygd med vacker natur. Med goda pendlingsmöjligheter är det också nära till Göteborgs storstadspuls och resten av Västsverige.

Över 42 000 invånare och nära 4 000 medarbetare gör Alingsås till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du själva ska kunna vara med och påverka. Tillsammans skapar vi Alingsås!

Kommunledningskontoret leder och samordnar kommunens strategiska planering och utveckling. Vi stödjer förvaltningarna med rådgivning och specialisttjänster. Vi ansvarar för kommunövergripande service och projekt samt utövar uppsikt och kontroll av nämndernas verksamheter. Vi fokuserar på professionella och goda relationer men också på att skapa utrymme för ett gott arbetsklimat.

Alingsås och Lerums kommun har sedan 2021 en gemensam överförmyndarsamverkan. Verksamheten står nu inför en utökning med Ale kommun. Tillsättning av tjänsten är beroende av att beslut om att inleda samverkan fattas i samtliga kommuner innan sommaren. Vi söker därför ytterligare en handläggare. Vill du bli vår nya kollega?

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som överförmyndarhandläggare arbetar du till stor del med att utreda och besluta i god mans-, förvaltarskaps- och förmyndarskapsärenden enligt gällande lagstiftning. I tjänsten ingår att handlägga ansökningar, rekrytera och utbilda ställföreträdare, upprätta yttranden och granska redovisningshandlingar.

Tillsammans med dina kollegor är du också ansvarig för att upprätthålla kommunikationen med ställföreträdare och huvudmän, samt att sköta kontakterna med övriga berörda parter såsom myndigheter och enskilda individer. Arbetsuppgifterna är varierande och innefattar telefonsamtal, personliga möten och sammanträden i rätten.

Som överförmyndarhandläggare har du en självständig roll där du fattar beslut på uppdrag från överförmyndarnämnderna och vid behov föredrar ärenden inför nämnden. Utöver den dagliga handläggningen arbetar du och dina kollegor även med övergripande frågor som rör verksamheten såsom digitalisering, rutinutveckling och extern informationsspridning om uppdraget.

Enheten består för närvarande av en administratör, fem handläggare och en enhetschef. Arbete förläggs vid behov på kvällar exempelvis i samband med utbildningar och nämndmöten.

KVALIFIKATIONER
Krav för tjänsten är slutförd högskoleutbildning med inriktning mot administration exempelvis ekonom, jurist, statsvetare eller socionom. Du är väl förtrogen med myndighetsutövning och förvaltningslag samt har tidigare erfarenhet av handläggning inom myndighetsutövning. Det är även meriterande om du tidigare arbetat med överförmyndarfrågor eller annat familjerättsligt område.

För att trivas i rollen tror vi att du uppskattar att ha en omväxlande handläggartjänst med stora möjligheter att tillsammans med dina kollegor utveckla verksamheten till det bättre för dem vi finns till för. Du har en god administrativ förmåga, är noggrann, strukturerad och självständig samt har en god samarbetsförmåga. Du drivs av att ha ett meningsfullt arbete där du får vara med och bidra till att göra skillnad.

ÖVRIGT
På https://www.alingsas.se/naringsliv-och-arbete/jobb/vart-erbjudande-2/ kan du läsa mer om vårt erbjudande till dig.

För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.

Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.

Sammanfattning

Liknande jobb


26 november 2024

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

26 november 2024