OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Överförmyndaren söker en medarbetare. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.
Överförmyndaren är en kommunal myndighet som utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Utöver detta har enheten även ansvar för att rekrytera och utbilda gode män och förvaltare. Tillsynen sker genom granskning av ställföreträdares förvaltning av ekonomiska tillgångar men även genom kvalitativa utredningar för att se att rättigheter och andra intressen har bevakats. Hos oss kommer du att få ett stimulerande, utmanade och utvecklande jobb med stor betydelse.
Överförmyndarens kontor ligger centralt i trevliga lokaler i nya kommunhuset med närhet till goda förbindelser för tåg och buss. Vi arbetar till stor del aktivitetsbaserat.
Vi söker en handläggare som vill arbeta på ett teambaserat arbetssätt och som vill fortsätta att utveckla vårt arbete med att upprätthålla en god rättssäkerhet samtidigt som vi ger stöd och service.
Som handläggare utför du myndighetsutövning och ansvarar för tillsynen av förmyndare, gode män och förvaltare. Verksamheten är lagstyrd, varför det ställs höga krav på att handläggningen sköts på ett riktigt sätt i enlighet med bland annat föräldrabalken, förmynderskapsförordningen, lag om god man för ensamkommande barn, förvaltningslagen och offentlighet- och sekretesslagen.
Arbetsuppgifter
Vanliga arbetsuppgifter:
· Ekonomisk tillsyn genom exempelvis granskning av årsredovisning.
· Handlägga, utreda och bedöma ansökningar och anmälningar gällande godmanskap, förvaltarskap och förmyndarskap
· Rekrytering och kontroll av nya ställföreträdare
· Utbildning och information till befintliga ställföreträdare
· Handlägga ärenden om fastighetsförsäljningar och arvskiften
· Administrativa uppgifter såsom registrering, arkivering, sortering och posthantering
· Delta i enhetens verksamhetsutveckling
· Företräda överförmyndarnämnden i domstolssammanträden
Vi arbetar kontorsarbetstid men vid ett par tillfällen per halvår kan det innebära arbete utanför ordinarie arbetstid på grund av exempelvis utbildning eller informationskvällar till ställföreträdare.
Kvalifikationer
Vi söker dig med akademisk utbildning inom juridik, ekonomi eller annan relevant utbildning som vi bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av kvalificerad ärendehandläggning inom offentlig sektor samt myndighetsutövning.
Som person är du strukturerad, ansvarstagande och noggrann. Det är viktigt att du har god kommunikativ förmåga, goda kunskaper i svenska språket och uttrycker dig väl i tal och skrift. Kansliet har ett särskilt fokus på att digitalisera verksamhetens tjänster och processer för att därigenom underlätta för gode män, förvaltare och förmyndare samt förenkla administrationen för oss handläggare.
Det är därför viktigt att du har god datorvana samt har lätt för att sätta dig in i nya verksamhetssystem. Du har god förmåga att administrera och dokumentera.
Du kommer att ingå i ett team vilket förutsätter att du har lätt för att samarbeta samtidigt som arbetsuppgifterna fodrar att du själv driver ditt arbete framåt och att du planerar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du har ett professionellt förhållningssätt och har en naturlig känsla för god service samt arbetar lösningsfokuserat.
Körkort B är önskvärt då enheten företräder fyra kommuner och resor kan förekomma.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.