Arbetsbeskrivning
Överförmyndare i samverkan är en obligatorisk kommunal tillsynsmyndighet som rekryterar, utbildar och utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Överförmyndare i samverkan består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Genom samverkan har man bildat en gemensam nämnd och överförmyndarorganisation med kontor i Borlänge. Verksamheten har från 2025 fått utökad budget och består efter utökningen av fjorton tjänstemän, överförmyndarhandläggare, rekryteringshandläggare chef och jurist och samordnare.
Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som överförmyndarhandläggare kommer du att arbeta med att utöva tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndares uppdrag. Du arbetar med att utreda ansökningar och anmälningar om behov av god man eller förvaltare samt företräda nämnden i tingsrätten. Du kommer även att skriva fram och föredra ärenden inför överförmyndarnämnden. Som överförmyndarhandläggare fattar du beslut i tillståndsärenden och granskar redovisningshandlingar samt håller i utbildningar och informationsträffar.
Allt arbete sker i samarbete med dina kollegor på överförmyndarkontoret.
Kontaktytorna är många bland annat tingsrätten, socialtjänst, banker och myndigheter privatpersoner med flera.
På överförmyndarkontoret arbetar vi kontinuerligt med att utveckla verksamheten. Just nu är vi inne i en digitaliseringsresa och arbetar ständigt med att öka nyttjandegraden av verksamhetssystemet samt ökat användande av tillhörande e-tjänst hos ställföreträdarna för en effektivare handläggning. I det arbetet är din insats viktig.
KVALIFIKATIONER
Vi ser att du som söker har relevant högskole-/universitetsutbildning företrädelsevis inom samhällskunskap, ekonomi eller juridik. Utbildningen ger nödvändiga kunskaper inom relevant metodik och ämnesområdet. Det är meriterande att du som söker har erfarenhet av offentlig förvaltning eller har en juristutbildning. Som överförmyndarhandläggare fattar du många beslut på egen hand i enlighet med delegationsordningen.
Du som söker behöver ha mycket goda kunskaper i svenska språket då du som överförmyndarhandläggare skall kunna utrycka dig tydligt i utredningar och skrivelser och i kommunikation utåt. Då verksamheten arbetar aktivt för att utveckla det digitala arbetet behöver du ha god erfarenhet att arbeta i olika system och nyttja de funktioner som tas fram för ett effektiv och rättssäkert arbete.
Då vi är en samverkan mellan sex kommuner är det bra om du har körkort då möten och utbildningar hålls i dom olika kommunerna under året.
Vi söker dig som är en problemlösande och serviceinriktad person med starkt kundfokus och en förmåga att skapa mervärde i varje möte.
Du är analytisk och trivs med att identifiera lösningar som gör skillnad, även i komplexa situationer. Med en flexibel och anpassningsbar inställning ser du möjligheter i förändring och är snabb på att justera arbetssätt efter nya förutsättningar. Samarbete är en av dina styrkor, och du har lätt för att bygga förtroende och skapa goda relationer med både kollegor och kunder. Din servicekänsla genomsyrar allt du gör, och du strävar alltid efter att överträffa förväntningar.
ÖVRIGT
I samband med intervju behöver du som kandidat uppvisa bevis om medborgarskap i Sverige/EU/EES eller giltigt arbets- uppehållstillstånd.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.
Välkommen med din ansökan!
ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!
Kontaktpersoner på detta företaget
Fredrik Holm, överförmyndarchef
0243-661 03
Verksamhetschef Fredrik Holm
0243-661 03
Tf överförmyndarchef Madeleine Sahlin
0243-666 99
Enhetschef Evelina Hillerström
0243-746 92