OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 38 000 invånare.
I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.
Överförmyndarnämnden i Västra Gästrikland består av Sandviken, Ockelbo och Hofors kommun.
ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare ska du bland annat:
– handlägga överförmyndarärenden (enligt föräldrabalken och lag om god man för ensamkommande barn) samt formulera/fatta beslut i olika tillståndsfrågor
– delta i domstolssammanträden och avge yttranden till domstolar
– föredra ärenden vid nämndsammanträden
– författa yttranden och utreda frågor inom verksamhetsområdet
– rekrytera, utbilda och ge information till ställföreträdare och externa kontakter
– granska redovisningshandlingar samt arvodera ställföreträdare
– hålla dig informerad om förändringar/nyheter inom verksamhetsområdet
– medverka i och driva utvecklingsarbete.
Arbetet är utåtriktat och innebär många kontakter med ställföreträdare och olika myndigheter samt externa aktörer.
Vi erbjuder ett viktigt arbete med intressanta, omväxlande och utmanande arbetsuppgifter. Som handläggare på överförmyndarenhet kommer du att bli en del av en liten arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, flexibilitet och höga ambitioner.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har juristutbildning, ekonomutbildning eller annan akademisk utbildning/erfarenhet. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med överförmyndarfrågor eller annan myndighetsutövning inom offentlig förvaltning. Du har hög integritet och har lätt för att samarbeta samtidigt som du har förmåga att arbeta självständigt och effektivt. Du bör tycka om att möta människor och ha förmåga att fatta och meddela såväl positiva som negativa beslut. Du bör också kunna ta emot och hantera kritik på ett bra sätt.
Det är viktigt att du har god kommunikativ förmåga, goda kunskaper i svenska språket och uttrycker dig väl i tal och skrift eftersom arbetet innebär fortlöpande kontakter med myndigheter och andra aktörer inom flera olika samhällsområden. Under delar av året består arbetsuppgifterna till stor del av granskningsarbete, vilket förutsätter att du är intresserad av siffror. Du har god datorvana och lätt för att lära dig hantera nya verksamhetssystem.
För att trivas hos oss ska du tycka om att ha med människor att göra, du respekterar och godtar människors olikheter. Du bör även vara bekväm med att arbetsuppgifter och arbetsbelastning varierar.
Arbetslivserfarenhet och körkort är ett krav. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
För att komma ifråga för anställning krävs godkänt utdrag ur polisens misstanke-och belastningsregister.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Sandvikens kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Aditro recruit/Offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Administrativ chef Ann-Sofie Hedenström
026-241214
VISION Tanja Sjöstrand
026-241100
JUSEK Pia Öström
026-241243
Administrativ chef Ann-Sofie Hedenström
026-24 12 14
Administrativ chef Tommie Floréus
026-241163
EU-strateg Anders Lundell
026-24 02 99
Chef för överförmyndarenheten Ann-Chatrine Hjalmarsson
026-241216