Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.

Kommunledningskontoret arbetar med ledning, styrning och uppföljning av kommunens verksamheter. Vi arbetar också med att driva på utvecklingen och tillväxten i Karlstad i samarbete med näringslivet och andra aktörer. Bland våra 200 medarbetare finns många olika kompetenser och verksamhetsområden, till exempel ekonomi- och verksamhetsstyrning, juridik, upphandling, ledar- och medarbetarutveckling, kommunikation och IT-verksamhet.

Överförmyndarnämnden är en av 12 nämnder i Karlstads kommun. Nämndens huvuduppgift är att utöva tillsyn över gode män och förvaltare. Verksamheten styrs huvudsakligen av reglerna i Föräldrabalken, Förmynderskapsförordningen och Förvaltningslagen. Uppdraget är att säkerställa att förmyndare, gode män och förvaltare tar till vara sina huvudmäns rättigheter på ett bra sätt. Huvudmän kan vara barn, äldre, sjuka eller personer med någon form av funktionsnedsättning och som därmed inte kan ta till vara sina intressen, förvalta sin egendom eller sörja för sin person. Efterfrågan på gode män och förmyndare är stor och ökande i samhället. Överförmyndarkansliet har i dagsläget 7 medarbete.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer självständigt utföra arbetsuppgifter som bland annat är att utöva tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. I uppgiften att utöva tillsyn ingår att granska års- och sluträkningar och att stötta ställföreträdarna i deras uppdrag. Rollen som överförmyndarhandläggare är bred och du kommer att vara behjälplig i flera delar. Du kommer att hålla i informationsträffar, ansöka hos tingsrätten om anordnande och upphörande av godmanskap och förvaltarskap samt rekrytera gode män och förvaltare.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom rättsvetenskap, ekonomi, socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning, helst från överförmyndarverksamhet. Du är serviceinriktad, noggrann och uttrycker dig väl både i tal och skrift.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper som kan komma att spela en avgörande roll vid tillsättningen.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Kontaktcenter Ann Salomonsson
054-540 10 62
Gruppchef Monica Bergergård
054-540 80 54
IT-chef/CIO Inge Hansson
054-540 12 13
Qtym Peter Finell
054-14 18 08
KS ordförande Per-Samuel Nisser
070-689 39 39
KS vice ordförande Lena Melesjö Windahl
070-543 71 32
Kommunalråd Peter Kullgren
070-532 77 00
Upphandlingschef Jerker Bäckström
054-540 10 50
Upphandlingskonsult Pär-Åke Andersson
054-540 10 51
Enhetschef Lotta Wahlén
054-540 12 02

Sammanfattning

Besöksadress

Kontaktcenter, Västra Torggatan 26 Karlstad
None

Postadress

Stadshuset, Drottninggatan 32
Karlstad, 65184

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

23 december 2024

Kanslisekreterare

Kanslisekreterare

20 december 2024

19 december 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

19 december 2024