Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Överförmyndare i samverkan Falun- Borlängeregionen är en obligatorisk kommunal tillsynsmyndighet. Vårt uppdrag är att se till att rättsförluster inte uppstår för dem som av olika anledningar inte kan förvalta sin egendom, föra sin talan och tillvarata sina rättigheter. Detta säkerställer vi genom att vi utreder hjälpbehov, rekryterar och utbildar samt utövar tillsyn över ställföreträdare, förmyndare, gode män och förvaltare.

Överförmyndare i samverkan Falun- Borlängeregionen består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Genom samverkan har man bildat en gemensam överförmyndarorganisation med kontor i Borlänge beläget vid Tenoren, högskolan dalarna.

Arbetslaget består av 11 medarbetare, åtta handläggare och en jurist som arbetare i team, samt nämndsekreterare och en överförmyndarchef.

Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet

ARBETSUPPGIFTER
Som kvalificerad handläggare hos oss på Överförmyndare i samverkan arbetar du för att säkerställa hög kvalité och rättssäkerhet i verksamheten. Det övergripandet syftet med verksamheten är att, utifrån föräldrabalkens bestämmelser, säkerställa att huvudmännens ekonomiska och rättsliga angelägenheter sköts på bästa sätt. Dina arbetsuppgifter består av att självständigt handlägga ärenden, utreda hjälpbehov och utöva tillsyn över ställföreträdare. En central del av tillsynen är att granska ställföreträdarnas ekonomiska förvaltning.

KVALIFIKATIONER
För tjänsten söker vi dig som har relevant högskoleutbildning med samhällsvetenskaplig inriktning. Ett krav för tjänsten är att du har erfarenhet av kvalificerad handläggning och/eller utredning inom kommunal eller statlig verksamhet. Då arbetet till stor del innefattar att lämna egna beslut och yttranden samt att föredra ärenden inför nämnd och tingsrätt är det av stor vikt att du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift i det svenska språket. Det är meriterande om du har goda kunskaper i engelska. Det är önskvärt om du har erfarenhet av att hålla i presentationer och att utbilda personer eftersom vår verksamhet både utbildar och håller i föredrag internt och ute i olika verksamheter. Har du grundläggande kunskaper i redovisning och ekonomi ses det som meriterande eftersom en del av arbetet innebär att granska ställföreträdarnas ekonomiska förvaltning även kunskaper i familjejuridik är meriterande.

Resor i tjänsten förekommer och vi ser gärna att du har B-körkort.

Gällande dina personliga egenskaper söker vi dig som är en ansvarsfull lagspelare med ett serviceinriktat förhållningssätt och du bidrar till att ständigt förbättra verksamheten. Du har en god förmåga att samarbeta med kollegor och dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter. Du är bekväm med att arbetsuppgifterna varierar både i mängd och karaktär. Vi vill även att du har en analytisk förmåga och är van att arbeta självständigt och ta egna initiativ.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.

Kontaktpersoner på detta företaget

Fredrik Holm, överförmyndarchef
0243-661 03
Verksamhetschef Fredrik Holm
0243-661 03
Tf överförmyndarchef Madeleine Sahlin
0243-666 99
Enhetschef Evelina Hillerström
0243-746 92

Sammanfattning

Besöksadress

Stadshuset 78181 Borlänge
None

Postadress

Röda vägen 50
Borlänge, 78181

Liknande jobb


Avfallshandläggare, vikarie

Avfallshandläggare, vikarie

25 november 2024

18 november 2024

22 oktober 2024