OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sollentuna är en växande kommun med siktet inställt på att bli Sveriges mest attraktiva kommun och vi är idag en av de främsta kommunerna i landet avseende skola och näringsliv.
Till kommunledningskontoret söker vi nu en handläggare för ensamkommande barn för visstidsanställning till och med den 31 december 2022. Vi utökar gruppen med denna tjänst för att möta de behov av handläggning som krisen i Ukraina medfört.
Tjänsten är placerad vid överförmyndarenheten som är en del av administrativa avdelningen. Vårt uppdrag är att utöva tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndare. I arbetet ingår bland annat att rekrytera ställföreträdare, fatta olika typer av beslut, granska ekonomiska redovisningar mm. Arbetet sker på enheten som består av 11 medarbetare, där vi är vana att arbeta självständigt men där också teamarbetet spelar en viktig roll.
Överförmyndarverksamheten svarar mot Överförmyndarnämnden i Norrort och omfattar fyra kommuner: Sigtuna, Upplands-Väsby, Vallentuna och Sollentuna. Värdkommun för nämnden liksom arbetsplats är Sollentuna kommun.
Arbetsbeskrivning
Som handläggare är ditt huvudsakliga ansvar de arbetsuppgifter som rör ensamkommande barn samt övrig administration på enheten som exempelvis post- och arkivhantering. Vi jobbar teambaserat samtidigt som du ansvarar för dina egna ärenden och fattar de beslut som ärendet kräver. Inom verksamheten ser vi till att skapa goda förutsättningar för dig som är nyanställd med tydlig introduktion och handledning. Det är viktigt för oss att du får rätt förutsättningar och snabbt kan komma in i dina arbetsuppgifter.
Exempel på konkreta arbetsuppgifter:
- Handläggning av ärenden rörande ensamkommande barn
- Granskning av redovisningar samt arvodering
- Rekrytering av gode män
- Post- och arkivhantering
Överförmyndarverksamheten genomgår sedan 2019 en digitaliseringsresa där vi har gjort stora framsteg. Detta arbete fortsätter bedrivas i projektform och som nyanställd hos oss förväntas du vara en del i detta arbete utifrån din roll som handläggare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom juridik, beteendevetenskap eller annan utbildning som vi bedömer vara likvärdig för tjänsten. Du behöver tidigare erfarenhet av handläggning inom kommunal eller statlig verksamhet och god svenska i tal och skrift. Det är önskvärt att du har handlagt personärende inom överförmyndarverksamheten, socialtjänsten eller andra myndigheter.
Denna tjänst innebär samarbete och kommunikation med många olika intressenter samt en god portion problemlösning. Vi tror därför att du behöver ha god samarbetsförmåga och lätt för att initiativ. Dessutom behöver du arbeta strukturerat och vara beslutsam.
Övrigt
Vi kommer att ha urval löpande under ansökningsperioden.
Vi erbjuder
För oss är det viktigt att våra medarbetare har ett hållbart arbetsliv och kan kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi arbetar också för att alla medarbetare får utvecklas i sin roll och att kompetenser tas till vara. Vi tillämpar flextid, erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och semesterväxling
https://www.sollentuna.se/jobb--foretagande/jobb-och-praktik/sollentuna-kommun-som-arbetsgivare/personalformaner/
Med engagemang växer vi tillsammans – vi skapar värde och gör Sollentuna lite bättre varje dag. Vi vill ge dig möjligheten att kunna påverka, utvecklas, växa i din yrkesroll och trivas med kollegor. Vi söker dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Jämlikhet och mångfald är viktigt för oss och vi behöver olika kompetenser i våra verksamheter. Välkommen till oss!