Överförmyndarhandläggare och nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

I Trosa kommun står medborgarnas perspektiv högt upp på agendan. I vår lilla men snabbt växande kommun söker vi nu en överförmyndarhandläggare/ nämndsekreterare till vårt sammansvetsade team på kanslienheten.

Det är både inspirerande och spännande att arbeta i en liten kommun som ligger i framkant. Vi har nära till politisk ledning och beslutsfattare och vi involveras i projekt som berör många vitt skilda verksamheter. Vi är ett litet kontor där samarbete och flexibilitet är ledord. I Trosa är tempot ofta högt och vi får saker att hända, vilket kan vara både utmanande och roligt.

Du blir en viktig del av kommunkontorets centrala funktioner och en del av en arbetsplats som år efter år ligger i toppen vad gäller mest engagerade medarbetare (enligt HME) och dessutom bor här några av Sveriges mest nöjda medborgare.

Du kommer att vara placerad på kommunkontorets kanslienhet som bl.a. ansvarar för nämndadministration, registratur, kommunaljuridisk rådgivning, kommunövergripande utredningsarbete och digitaliseringsarbete, överförmyndarverksamhet och genomförande av allmänna val.



VAD INNEBÄR DINA UPPDRAG?
Överförmyndarens uppgift är att utöva tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns uppdrag. Denna tillsyn skyddar personer som inte själva kan ta vara på sina rättigheter eller sköta sin ekonomi och som av den anledningen har en utsedd företrädare i form av god man, förvaltare eller förmyndare utsedd för sig.

Som överförmyndarhandläggare kommer du handlägga och fatta beslut i ärenden enligt föräldrabalken, till viss del även grundad i annan lagstiftning. Du kommer att hantera frågor om utredning av behov av företrädare, yttranden till rätten, uttagstillstånd, fastighetsförsäljning, placering av tillgångar, skuldsättning och upplåning, granskning av årsräkningar och utbildning och rekrytering företrädare. I ditt uppdrag ingår även att stödja ställföreträdare i sina uppdrag och lämna vägledning i hur de ska gå tillväga i vissa situationer.

Du arbetar mycket självständigt i rollen som överförmyndarhandläggare, och kommer vara den som driver arbetet med överförmyndarfrågor.

I arbetet som nämndsekreterare samordnar du flödet av ärenden från tjänstemannaorganisationen till vård- och omsorgsnämnden och äldre- och omsorgsrådet. Du ansvarar för formalia före, vid och efter sammanträden, kvalitetsgranskar beslutsunderlag och bistår med visst juridiskt stöd. Trosa kommun har en samordnad nämndadministration och du kommer ingå i en grupp av andra nämndsekreterare.



VEM SÖKER VI?
Du som söker har/är:


• högskolexamen inom offentlig förvaltning, juridik, ekonomi, socialt arbete eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• mycket god vana av Office-paketet och verksamhetssystem
• flytande i svenska både muntligt och skriftligt
• god förmåga att obehindrat uttrycka dig väl både muntligt och skriftligt
• kunskap om lagstiftning som styr den kommunala verksamheten
• vana av att möta en bredd av människor i många olika situationer
• ett par års arbetslivserfarenhet, med fördel från offentlig sektor

Meriterande med erfarenhet av:


• myndighetsutövning
• arbete med överförmyndarfrågor

Du har en känsla och ett intresse för såväl ekonomiska som sociala frågor. Du ser människan bakom siffror och papper och kan verka för den enskildes bästa i alla lägen. I arbetet kommer du ibland att ställas inför komplicerade frågor vilket kräver gott omdöme och integritet. För att trivas i rollen behöver du vara en trygg och stabil person vars goda etik och värderingar märks i handling.

Kommunikation är en viktig del av ditt arbete, du är både lyhörd och uppmärksam samtidigt som du har förmågan att kommunicera på ett konstruktivt och tydligt sätt. Du har en förmåga att läsa av människor, anpassa ditt beteende och agera professionellt i varje situation. Att skapa positiva möten kommer naturligt för dig.

Du har förmågan att självständigt fatta beslut och du får saker gjorda. Du trivs i en serviceinriktad administrativ roll där du får ta stort ansvar för dina uppgifter samt själv strukturera, prioritera och driva ditt arbete. Du kan sätta upp tydliga mål och omsätta plan till handling. Vi ställer höga krav på din servicekänsla, lyhördhet och professionella bemötande gentemot alla kontakter. Vi sätter även stort värde på att du har lätt för att samarbeta med dina kollegor och har ett lösningsfokuserat synsätt.



VAD ERBJUDER VI?
En bred och varierande roll där du arbetar nära dina kollegor och din chef. Ett organisationsklimat som värnar om medborgarnas och medarbetarnas bästa genom professionellt bemötande, god kvalité, hög kompetens och helhetsperspektiv.


• Ett team med hög kompetens och varm arbetsmiljö
• Friskvårdsbidrag
• Semesterväxling
• Introduktionsdag för alla nyanställda inom kommunen
• Chefsförsörjningsprogram för blivande ledare



INFORMATION OM ANSTÄLLNINGEN
Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde: Enligt överenskommelse



ÖVRIGT
Vi arbetar med löpande urval vilket innebär att vi kan komma att kalla till intervju redan innan sista ansökningsdatum gått ut.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. 

Varmt välkommen med din ansökan till Trosa kommun!

Kontaktpersoner på detta företaget

Stig Tördahl
vxl 0156-520 00
Ekonomichef Margareta Smith
0156-520 92
Personalchef Torbjörn Unnebäck
0156-520 00 (vxl)
Kommunchef Johan Sandlund
0156-520 00 (vxl)
Enhetschef Hälso- och sjukvårdsenheten Lena Gernandt
0156-521 77

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trosa kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 februari 2023
  • Ansök senast: 19 februari 2023

Besöksadress

Västra Långgatan 4-5 61980 Trosa
None

Postadress

Västra Långgatan 4-5
Trosa, 61980

Liknande jobb


18 november 2024

22 oktober 2024

Fritidssamordnare

Fritidssamordnare

8 oktober 2024

Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

7 oktober 2024