OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Överförmyndare i samverkan Falun- Borlängeregionen är en politisk nämnd och kommunal tillsynsmyndighet med uppdrag att rekrytera, utbilda och utöva tillsyn över ställföreträdare, gode män och förvaltare och förmyndare.
Samverkan består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Borlänge kommun är värdkommun för samverkan och kontoret ligger i Borlänge.
Verksamheten är lagstyrd, främst av föräldrabalken, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen. Tjänstemännen arbetar på delegation av överförmyndarnämnden med att utöva tillsyn och handlägga ärenden för att se till att den som inte själv kan sköta sin ekonomi eller tillvarata sina rättigheter får detta tillgodosedd genom att en god man eller förvaltare utses och att dessa angelägenheter sköts på bästa sätt.
Borlänge kommun värnar om alla Borlängebor vi möter i vår arbetsvardag samt våra anställda. Vi ser gärna att du som söker arbete hos oss är vaccinerad mot covid-19.
Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet
ARBETSUPPGIFTER
Som rekryterande handläggare är du särskilt intresserad av att utveckla vårt utåtriktade arbete i syfte att rekrytera och utbilda nya ställföreträdare, gode män och förvaltare till vår verksamhet.
Verksamheten håller Informationstillfällen ute i samverkanskommunerna med både ställföreträdare, myndigheter men också andra aktörer. Det dagliga arbetet innebär att administrera byten och tillsättning av ställföreträdare samt vara tillgänglig i uppstarten för nya ställföreträdare. Arbetet innehåller även granskning av redovisningshandlingar över huvudmannens ekonomi som ställföreträdaren i sitt uppdrag lämnar in till oss.
På grund av oroligheter i omvärlden så står verksamheten inför en utmaning som vi idag inte än vet hur stor den blir då det kommer ensamkommande barn till Sverige och med stor sannolikhet till våra sex samverkanskommuner. Av den anledningen stärker vi nu upp med rekryterande handläggare till verksamheten för att möta behovet av gode män för ensamkommande barn.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom alternativt beteendevetare eller
statsvetare, ekonom eller har annan lämplig högskoleutbildning som arbetsgivaren anser vara lämplig. Det är meriterande om du har kunskap inom familjejuridik och vardagsekonomi. Tjänsten ställer krav på att du har god data vana och har du kunskap inom verksamhetssystem och e-tjänstmoduler så är det högt meriterande. Vidare ser vi det som en fördel om du har erfarenhet inom presentation, utbildning och marknadsföring.
Som person behöver du vara trygg och förtroendeingivande med en inspirerande framtoning där du har lätt för att vara kommunikativ så du kan motivera flera att ställa upp som ställföreträdare.
I arbetet krävs mycket goda kunskaper i det svenska språket i tal och skrift, så även körkort B.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.
Välkommen med din ansökan!
ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!
Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.