OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.
VÅR VERKSAMHET
Överförmyndarenheten är en kommunal tillsynsmyndighet som utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Utöver detta har enheten även ansvar för att rekrytera och utbilda gode män och förvaltare.
Tillsynen sker genom granskning av ställföreträdares förvaltning av ekonomiska tillgångar men även genom kvalitativa utredningar för att se att rättigheter och andra intressen har bevakats. Överförmyndarenhetens verksamhet regleras i lagstiftning i bland annat föräldrabalken.
Överförmyndarenheten arbetar på uppdrag från överförmyndarnämnden och ingår i kommunstyrelsens kontor. Hos oss kommer du att få ett stimulerande, utmanade och utvecklande jobb med stor betydelse. Lagstiftningen inom området förändras och utvecklas ständigt, vilket innebär nya uppdrag och möjligheter.
ARBETSBESKRIVNING
Vi söker en överförmyndarhandläggare med HR-bakgrund och kunskap om rekrytering, som vill arbeta hos oss under ett föräldravikariat. I den här rollen är det du som kommer att vara den som samordnar och leder arbetet kring rekrytering av gode män och förvaltare där du har ett övergripande ansvar för processen och är drivande i det systematiska rekryteringsarbetet.
Du kommer främst att arbeta med att göra lämplighetsbedömningar för nya intresserade i rekryteringen samt att utveckla och leda arbetet med intervjuer. I rollen ingår även att arbeta med matchning av lämplig ställföreträdare mot en huvudman som har behov av stöd, i både nya ärenden som i redan befintliga ärenden där byte av god man och/eller förvaltare sker.
Du kommer även att på sikt kunna arbeta med sedvanliga arbetsuppgifter – vara delaktig i uppstart av nya ärenden, ha kontakter med gode män och förvaltare samt ha kontakter med myndigheter, domstolar och förvaltningar som är berörda av överförmyndarenhetens tillsyn i enskilda ärenden och fatta beslut i enskilda ärenden.
Du arbetar enligt delegation från överförmyndarnämnden. Vi arbetar kontorsarbetstid men vid ett par tillfällen per halvår kan det innebära arbete utanför ordinarie arbetstid på grund av exempelvis utbildning eller informationskvällar till ställföreträdare.
DIN PROFIL
Du som söker har:
• En högskoleutbildning inom HR såsom personalvetare, beteendevetenskap eller liknande som arbetsgivaren kan bedöma som likvärdig.
Det är meriterande om du har:
• Några års erfarenhet av arbete inom HR området, rekrytering och förståelse för hur en politiskt styrd organisation verkar.
• Erfarenhet av ärendehandläggning inom offentlig förvaltning, gärna inom föräldrabalken
• Erfarenhet av överförmyndarfrågor, myndighetsutövning eller familjerätt
För att du ska trivas i den här rollen är det viktigt:
• Att du gillar administration
• Har god förmåga att uttrycka dig på svenska såväl muntligt som skriftligt
• Arbetar självständigt
• Är strukturerad, noggrann och har hög integritet.
• Gilla att tala inför människor i informationskvällar, evenemang eller i situationer där rekrytering finns
Vi ser gärna att du har energi, idéer och driv för att vara den som utvecklar överförmyndarenhetens kompetens inom rekrytering, utbildning samt att utveckla arbetet med intervjuer av gode män och förvaltare. Det innebär att du har lätt för att samarbeta och att du är tydlig i din kommunikation, trovärdig i ditt sätt samt inbjudande och öppen samt nyfiken. Du har förmågan att på ett moget sätt hantera arbetet med bland annat lämplighetsbedömningar och beslut.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
MER INFORMATION OCH ANSÖKAN
Tjänsten är en visstidsanställning på heltid under 11 månader med tillträde den 1 juni 2022. Eventuell möjlighet till förlängning då även en till medarbetare planerar att gå på föräldraledighet.
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Enhetschef Sofie Sommansson på 011-15 19 14 eller 072-583 69 61
Ekonom Pauline Edenholm på 011-15 24 33 eller 076-772 29 72
Rekryterande överförmyndarhandläggare Rikard Törnå på 011-15 21 78 eller 072-581 28 68.
Vi vill ha din ansökan senast den 27 februari. Urval sker löpande under annonseringstiden.
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.