Överförmyndarhandläggare till Överförmyndarkansliet

Överförmyndarhandläggare till Överförmyndarkansliet

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba hos oss? Du som vill göra skillnad och hjälpa våra huvudmän att få stöd och hjälp från en ställföreträdare! Hos oss kommer du att få ett stimulerande, utmanade och utvecklande jobb med stor betydelse. Välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
Vi på Överförmyndarkansliet söker nu överförmyndarhandläggare som vill arbeta med ett ansvarsfullt och omväxlande arbete. Under senare år har kansliet riktat arbetet mot ett teambaserat arbetssätt som ett led i vår verksamhetsutveckling. Idag finns fyra team: administration, ekonomi, rekrytering och tillsyn. Kansliet har ett särskilt fokus på att digitalisera verksamhetens tjänster och processer för att därigenom underlätta för gode män, förvaltare och förmyndare samt förenkla administrationen för oss handläggare. Vi vill fortsätta att utveckla vårt arbete med att ge stöd och service samtidigt som vi upprätthåller en god rättssäkerhet. Vi hoppas att just du är intresserad av detta och fortsätta vår utvecklingsresa med att forma en modern verksamhet med service och kvalitet i fokus.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• utreda, bedöma och fatta beslut i ärenden som rör olika former av ställföreträdarskap samt göra kontinuerliga uppföljningar av tagna beslut
• ekonomisk tillsyn bl.a. granska redovisningar
• rekrytera, stödja och utbilda ställföreträdare i sina uppdrag
• samverka med olika aktörer för att följa upp hur ställföreträdare hanterar sina uppdrag
• ansvara för att ärenden får en rättsenlig och effektiv handläggning
• känna till och följa verksamhetens gällande lagar, policys och rutiner
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns 

Kompetenskrav

• kandidatexamen om 180 hp med inriktning socialt arbete/socionom, rättsvetenskap/juridik eller ekonomi alternativt annan inriktning som arbetsgivaren bedömer lämplig
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• god vana av att arbeta i olika typer av verksamhetssystem

Vi söker dig som är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du är noggrann och styrs utifrån mål och kvalitetsstandard samt löser numeriska underlag snabbt och korrekt. Du har intresse, vilja och en förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar samtidigt som du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker. Som handläggare hos oss är det viktigt att du tar ansvar för din uppgift och arbetar både självständigt och tillsammans med kollegor. Du driver dina processer framåt där du och dina kollegor planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och där tidsramar följs. Du tycker om att arbeta tillsammans med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare kräver arbetet att du har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du har en god administrativ förmåga samt har lätt för att dokumentera information.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av arbete med handläggning och beslutsfattande inom offentlig verksamhet
• erfarenheter av att ha arbetat inom lagreglerat arbetsområde, arbetat med eller studerat överförmyndarfrågor/familjerätt/ekonomi
• erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation 

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Överförmyndarkansliet ansvarar för tillsyn av förmyndare, förvaltare och gode mäns uppdrag enligt föräldrabalken. Kansliet är en avdelning inom kommunstyrelseförvaltningen, beläget centralt på Ribbingsgatan nära Resecentrum. Du blir en viktig del i det strategiska arbetet när Örebro kommun utvecklas och där du får möjlighet att jobba i en politiskt styrd organisation.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 13 augusti.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 juli 2021
  • Ansök senast: 13 augusti 2021

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


20 september 2024

Familjerättssekreterare

Familjerättssekreterare

20 september 2024