OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du göra skillnad och hjälpa våra huvudmän med att få stöd och hjälp från en ställföreträdare? Hos oss får du ett jobb med stor betydelse och du blir en viktig del i det strategiska arbetet när Örebro kommun utvecklas. Välkommen med din ansökan.
Om tjänsten
Vi på Överförmyndarkansliet söker nu en överförmyndarhandläggare som vill arbeta med ett ansvarsfullt och omväxlande arbete. Kansliet har ett särskilt fokus på att digitalisera verksamhetens tjänster och processer för att därigenom underlätta för gode män, förvaltare och förmyndare samt förenkla administrationen för oss handläggare. Vi vill fortsätta att utveckla vårt arbete med att ge stöd och service samtidigt som vi upprätthåller en god rättssäkerhet. Vi hoppas att just du är intresserad av detta och fortsätta vår utvecklingsresa med att forma en modern verksamhet med service och kvalitet i fokus.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• utreda ansökningar och anmälningar gällande god man, förvaltare och förmyndare.
• ansöka och skriva yttrande till tingsrätt
• handlägga intresseanmälningar och kontroller av blivande ställföreträdare
• ansvara för att ärenden får en rättsenlig och effektiv handläggning
• känna till och följa verksamhetens gällande lagar, policys och rutiner
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns
• registrera, förhandsgranska, begära in kompletteringar och granska årsräkningar från ställföreträdare
• kontakt via mejl och telefon med huvudmän, anhöriga, ställföreträdare och myndigheter
Kompetenskrav
• kandidatexamen om minst 180 hp med inriktning på socialt arbete/socionom, juridik eller ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren prövar som lämplig
• tidigare erfarenhet av arbete med myndighetsutövning
Vi söker dig som är noggrann och styrs utifrån mål och kvalitetsstandard samt löser numeriska underlag snabbt och korrekt. Då arbetet är utåtriktat med mycket kontakt med medborgare så krävs det att du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande samt har intresse, vilja och en förmåga att hjälpa andra. Du anstränger dig för att leverera lösningar samtidigt som du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker. Som handläggare hos oss är det viktigt att du tar ansvar för din uppgift och arbetar både självständigt, flexibelt och tvärfunktionellt tillsammans med kollegor. Du driver dina processer framåt där du och dina kollegor planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och där tidsramar följs. Du handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplanen, mål, policys och riktlinjer. Du tycker om att arbeta tillsammans med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare kräver arbetet att du har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du har en god administrativ förmåga samt har lätt för att dokumentera information.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• tidigare erfarenhet av arbete i Wärna och W3D3
• erfarenhet av arbete med handläggning och beslutsfattande inom offentlig verksamhet
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidare
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Arbetstid: dagtid
Om arbetsplatsen
Överförmyndarkansliet ansvarar för tillsyn av förmyndare, förvaltare och gode mäns uppdrag enligt föräldrabalken. Kansliet är en avdelning av kommunstyrelseförvaltningen, beläget centralt på Ribbingsgatan nära Resecentrum. Här arbetar 12 handläggare och två administratörer. Vi har ett tvärfunktionellt arbetssätt där alla team samarbetar och stöttar varandra kring vissa arbetsuppgifter och ärenden.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 11 april.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67