OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utveckla överförmyndarverksamheten i Örebro? Vill du dessutom jobba för samhällets mest utsatta och se till att de får sina rättigheter tillgodosedda? Vi på Överförmyndarkansliet söker nu två överförmyndarhandläggare som vill ha ett ansvarsfullt och omväxlande arbete. Hos oss får du ett jobb med stor betydelse och du blir en viktig del i det strategiska arbetet när Överförmyndarkansliet utvecklas.
Om tjänsten
Kansliet har ett särskilt fokus på att digitalisera verksamhetens tjänster och processer för att därigenom underlätta för gode män, förvaltare och förmyndare samt förenkla administrationen för handläggarna. Vi vill fortsätta att utveckla vårt arbete med att ge stöd och service samtidigt som vi upprätthåller en god rättssäkerhet. Vi hoppas att just du är intresserad av detta och fortsätta vår utvecklingsresa med att forma en modern verksamhet med service och kvalitet i fokus.
Överförmyndarens uppgift är att utöva tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns uppdrag. Denna tillsyn skyddar personer som inte själva kan ta vara på sina rättigheter eller sköta sin ekonomi och som av den anledningen har en god man eller förvaltare utsedd för sig.
Som handläggare inom överförmyndarverksamheten arbetar du nära vår verksamhetschef och får omväxlande och kvalificerade arbetsuppgifter.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• utreda ansökningar och anmälningar gällande god man, förvaltare och förmyndare.
• ansöka och skriva yttrande till tingsrätt
• företräda överförmyndarnämnden i domstol
• ansvara för att ärenden får en rättsenlig och effektiv handläggning
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns
• registrera, förhandsgranska, begära in kompletteringar och granska årsräkningar från ställföreträdare
• kontakt med huvudmän, anhöriga, ställföreträdare och myndigheter
Kompetenskrav
• examen om minst 180 hp med inriktning mot juridik, ekonomi, socialt arbete/socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig
Då arbetet är utåtriktat med mycket kontakt med medborgare så krävs det att du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande samt har intresse, vilja och en förmåga att hjälpa andra. Du anstränger dig för att leverera lösningar samtidigt som du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker. Som handläggare hos oss är det viktigt att du tar ansvar för din uppgift och arbetar både självständigt, flexibelt och tvärfunktionellt tillsammans med kollegor. Du tycker om att arbeta tillsammans med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare kräver arbetet att du har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du har en god administrativ förmåga samt har lätt för att dokumentera information.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• erfarenhet av arbete som överförmyndarhandläggare
• erfarenhet av att utreda och besluta inom myndighetsområdet
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 2
Arbetstid: dagtid
Om arbetsplatsen
Överförmyndarkansliet ansvarar för tillsyn av förmyndare, förvaltare och gode mäns uppdrag enligt föräldrabalken. Kansliet är en enhet beläget centralt på Ribbingsgatan nära Resecentrum. Här arbetar 13 handläggare och två administratörer.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Urval och intervjuer kommer att ske löpande.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 8 januari.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67