Arbetsbeskrivning
Vill du jobba för samhällets mest utsatta och se till att de får sina rättigheter tillgodosedda? Är du engagerad och trivs med att ha varierade arbetsuppgifter? Då kan du vara Örebro kommuns nya överförmyndarhandläggare. Varmt välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
Hos oss på Överförmyndarkansliet får du ett ansvarsfullt och omväxlande arbete. Vår uppgift är att utöva tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns uppdrag. Denna tillsyn skyddar personer som inte själva kan ta vara på sina rättigheter eller sköta sin ekonomi och som av den anledningen har en god man eller förvaltare utsedd för sig.
Exempel på arbetsuppgifter:
• granska ekonomiska redovisningar från ställföreträdare
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns
• ansvara för att ärenden får en rättsenlig och effektiv handläggning
• ha kontakt med huvudmän, anhöriga, ställföreträdare och myndigheter
• utreda ansökningar och anmälningar gällande god man, förvaltare och förmyndare
• ansöka och skriva yttrande till tingsrätten
Om arbetsplatsen
Överförmyndarkansliet hör till kommunledningsförvaltningen och arbetsplatsen är belägen på Ribbingsgatan i närheten av Resecentrum. Hos oss blir du en del av ett team med 18 medarbetare.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
I rollen som överförmyndarhandläggare har du mycket kontakt med medborgare och vi ser därför att du är lugn och tillmötesgående i ditt bemötande samt att du är tydlig i din kommunikation. Du är lösningsorienterad och anpassar dig till dig till ändrade omständigheter samtidigt som du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker.
Som handläggare hos oss är det viktigt att du tar ansvar för din uppgift och arbetar både självständigt och tvärfunktionellt tillsammans med kollegor. Du driver dina processer framåt, prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och följer de tidsramar som finns. Du tycker om att arbeta tillsammans med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare kräver arbetet att du har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift samt att du har god datorvana så att du kan dokumentera det som verksamheten kräver.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• högskoleutbildning om minst 180 hp med inriktning mot juridik, socialt arbete/socionom, ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig
Meriterande:
• erfarenhet av utredningsarbete inom statlig eller kommunal verksamhet
• erfarenhet av beslutsfattande inom statlig eller kommunal verksamhet
• erfarenhet av överförmyndarens verksamhet
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Tjänsten tillsätts om erforderliga beslut fattas.
Tester kan komma att tillämpas i urvalssyfte.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 11 december.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67