OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Överförmyndarverksamheten är en kommunal tillsynsmyndighet med uppdrag att utreda behov av god man eller förvaltare för människor samt utöva tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndare. Här arbetar sex tjänstemän bestående av handläggare och enhetschef. Täby kommuns överförmyndarnämnd och Norrtälje kommuns överförmyndare har sedan 2012 ett gemensamt tjänstemannakansli placerat i Täby kommun.
Om arbetet
Uppdraget innebär myndighetsutövning gentemot enskilda personer genom delegerad beslutsrätt i många ärendetyper. Som handläggare har du omfattande kontakter med ställföreträdare, anhöriga, allmänhet, tingsrätt och andra myndigheter. I arbetet ingår också att bedriva ett utåtriktat arbete i form av informationsträffar och utbildning till andra myndigheter och ställföreträdare. Det kan även ingå att företräda myndigheten vid domstolsförhandlingar.
Som handläggare på överförmyndarkansliet arbetar du med granskning av redovisningar från gode män, förvaltare och förmyndare, och initierar olika åtgärder beroende på granskningens resultat. Du handlägger självständigt och fattar beslut i frågor om ansökningar från förmyndare/gode män/förvaltare om överförmyndarens samtycke till olika rättshandlingar för huvudmannens/omyndiges räkning. Arbetet kan även innebära andra arbetsuppgifter såsom t.ex. utredning av behov av god man eller förvaltare.
Vem är du?
Du är jurist, ekonom eller har annan minst treårig universitet/högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning där du självständigt handlagt ärenden utifrån ett regelverk. Har du arbetat inom överförmyndarverksamhet tidigare så är det meriterande liksom att ha arbetat med någon form av siffergranskning.
Du är en driven person som levererar snabbt och kvalitetssäkrat, även under hög arbetsbelastning. Du löser dina uppgifter självständigt men har lätt för att samarbeta med kollegor. Du är trygg och agerar professionellt och serviceinriktat. Du kan lätt och tydligt uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt. Du bidrar till ett gott arbetsklimat och det gemensamma arbetet för att utveckla verksamheten och nå uppsatta mål.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Vad kan Täby kommun erbjuda dig?
Vi kan erbjuda dig ett intressant och roligt arbete i en spännande organisation då vi är en kommun i utveckling.
På vår hemsida https://www.taby.se/kommun-och-politik/arbeta-i-taby/vart-erbjudande/ kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta i Täby kommun.
Övrigt
Låter det intressant? Varmt välkommen att registrera dig genom ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar via mail eller brev.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.
• Sista ansökningsdag är 17 juni 2021.
• Tillsättning sker enligt överenskommelse.
Om Täby kommun
Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation.
Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.
På kommunledningskontoret finns de centrala ledningsresurserna och det administrativa stödet till kommunens verksamhetsområden som till exempel ekonomi, utredning, HR och kommunikation. Vi samordnar och driver övergripande utveckling och ansvarar för strategier, riktlinjer och verktyg.