Överförmyndarhandläggare/jurist

Arbetsbeskrivning

Alpin skidåkning, bad längs Storsjöns stränder och rekreationsområden i anrika bruksmijöer. I Sandviken väntar ett rikt frilufts- och kulturliv i kombination med låga boende- och levnadskostnader. Allt i en internationell atmosfär kring den högteknologiska verkstadskoncernen Sandvik AB. Sandvikens Kommun arbetar för en bra livsmiljö för kommunens 37000 invånare samt att vara den goda arbetsplatsen för över 3000 anställda.



ARBETSUPPGIFTER
Den 1/1 2015 kommer Sandviken, Hofors och Ockelbo kommuner bilda en enhet under en gemensam nämnd för överförmyndarverksamheten. Vi kommer att skapa ett överförmyndarkontor med Sandvikens kommun som värdkommun och med placering i Sandviken. Arbetet omfattar ärenden som rör god man, förvaltare och förmyndare enligt föräldrabalken samt ärenden som rör god man för ensamkommande barn. Arbetslaget kommer att bestå av 2 handläggare och en assistent. Organisatoriskt är överförmyndarverksamheten placerad på kommunledningskontoret.

Handläggaren ska självständigt och tillsammans med kollegor ansvara för tillsyn enligt föräldrabalken över legala företrädare.
Handlägga ärenden enligt föräldrabalken, förvaltningslagen och andra författningar. Detta kan innebära tex att upprätta yttrande till domstol, utredningsarbete, hantera överklaganden och i förekommande fall företräda överförmyndaren i domstol.
Kontakter med myndigheter, verksamhetsansvariga inom vården, socialtjänsten, anhöriga mfl.
Beslut om arvoden till legal ställföreträdare samt granska redovisningshandlingar/årsräkningar.
Rekrytera och ansvara för utbildning av gode män och förvaltare.
Du kommer som handläggare att arbeta under en förtroendevald överförmyndarnämnd.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.




KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning, gärna inom juridik, ekonomi eller har socionomexamen eller motsvarande yrkeserfarenhet. . Vidare att du har förmåga att fatta egna beslut samt att du gärna samverkar med andra professioner inom verksamheten där ni kan resonera er fram till gemensamma beslut.
Du måste ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift. Noggrannhet och ordningssinne är förutsättningar för ett professionellt genomförande av arbetsuppgifterna. Du ska också trivas med att ha många kontakter och många uppgifter på gång samtidigt.
Erfarenheter av att ha arbetat inom lagreglerat arbetsområde, arbetat med eller studerat överförmyndarfrågor och familjerätt samt erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation är meriterande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Administrativ chef Ann-Sofie Hedenström
026-241214
VISION Tanja Sjöstrand
026-241100
JUSEK Pia Öström
026-241243
Administrativ chef Ann-Sofie Hedenström
026-24 12 14
Administrativ chef Tommie Floréus
026-241163
EU-strateg Anders Lundell
026-24 02 99
Chef för överförmyndarenheten Ann-Chatrine Hjalmarsson
026-241216

Sammanfattning

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


19 november 2024

Jurist Förvaltningsrätt

14 november 2024

11 november 2024

11 november 2024