OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svalövs kommun – med ett strategiskt läge inom familjen Helsingborg – erbjuder närhet, optimism och ett gynnsamt klimat för arbete och liv. Bra kommunikationer gör det lätt att arbetspendla. Här bor ca 14 500 invånare.
Tjänsten som överförmyndarhandläggare/nämndsekreterare tillhör kanslienheten vid kommunledningskontoret i Svalövs kommun. Kanslienheten inrymmer nämnd- och bolagssekreterare, överförmyndarhandläggare, kommunarkivarie, dataskyddsombud, valsamordnare, informationssäkerhetssamordnare, kommunjurist och registrator.
ARBETSUPPGIFTER
I tjänsten arbetar du till 75 % som överförmyndarhandläggare och till 25 % som nämndsekreterare för en nämnd.
Överförmyndaren är en kommunal tillsynsmyndighet och utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Genom sin tillsyn ska överförmyndaren motverka rättsförluster för barn och för personer som inte själva kan tillvarata sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person.
Som överförmyndarhandläggare kommer du exempelvis att handlägga ansökningar gällande ställföreträdare, handlägga ärenden om fastighetsförsäljningar och arvsskiften, rekrytera nya ställföreträdare, företräda Överförmyndaren i domstolssammanträden samt genomföra ekonomisk tillsyn.
I dina arbetsuppgifter som nämndsekreterare ingår ett kvalificerat sekreterarskap för en av kommunens nämnder. Du är juridisk controller i den politiska ärendeberedningen genom beredningar, kallelser och protokoll. I rollen ingår även nämndsadministrativt stöd till handläggare och chefer i deras arbete att producera beslutsunderlag. Likaså att administrera samt kvalitetssäkra, effektivisera och utveckla nämndadministrationen tillsammans med övriga i arbetsgruppen. Vissa utredningsuppdrag och administrativa sysslor ingår också.
KVALIFIKATIONER
Arbetet innehåller många delar och du behöver ha förmåga att sätta dig in i gällande lagar och förordningar, skapa struktur, prioritera mellan arbetsuppgifter och driva processer framåt.
Vi söker dig som:
• har en juristexamen
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ, är handlingskraftig och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i tal och i skrift
Det är meriterande om du har erfarenhet av att fatta myndighetsbeslut samt har goda kunskaper i föräldrabalken och/eller kommunallagen.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. En ansökan till Svalövs kommun är en allmän handling. Information om hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du på vår hemsida www.svalov.se.
Användaren samtycker till och godkänner att Visma hanterar personuppgifter i enlighet med Vismas Policy om Personuppgifter och Cookies.
Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför all kontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.