Paralegal/administratör

Paralegal/administratör

Arbetsbeskrivning

Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet som erbjuder dig intressanta arbetsuppgifter i en spännande och lärorik miljö. Vi verkar för att läkemedel och övriga produkter inom vårt ansvarsområde är säkra, effektiva och av god kvalitet. Vi bidrar till en bättre folk- och djurhälsa och till utvecklingen av hälso- och sjukvården, den medicinska forskningen och industrin i Sverige och Europa. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över det viktiga uppdrag vi har, och vår arbetsmiljö präglas av generositet, kunskapsspridning och ständigt lärande i vardagen.



Vår verksamhet
Vill du arbeta med chefsstöd, administrativa frågor och processer och vara en viktig kugge i arbetet på vår trevliga rättsenhet? Då kan tjänsten som paralegal/administratör hos oss vara jobbet för dig!

Rättsenhetens uppdrag är att ge juridiskt stöd inom Läkemedelsverkets verksamhetsområden i både nationella och internationella frågor. Viktiga rättsområden är förvaltningsrätt, EU-rätt, läkemedelsrätt, regleringen av medicintekniska produkter, hälso- och sjukvårdsjuridik, offentlighet och sekretess, informationshantering samt avtals- och upphandlingsrätt. På enheten hanteras bland annat överklagade ärenden i domstol samt framtagande och beredning av verkets föreskrifter inför beslut av myndighetens ledning. Enheten har för närvarande 22 medarbetare och kommer att växa under 2022. Vi sitter i trevliga lokaler på Uppsala Science Park-området.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som paralegal/administratör fungerar du som administrativt stöd, framför allt till enhetens chef men även för medarbetarna, i syfte att verksamheten ska fungera effektivt. Du förväntas proaktivt och serviceinriktat hantera administrativa och praktiska frågor. Uppdraget innebär ansvar för de administrativa rutinerna gällande planering, genomförande och uppföljning av enhetens verksamhet. Arbetsuppgifterna kan variera över tid beroende av verksamhetens behov och viss ärendehantering kan bli aktuellt.

I dina arbetsuppgifter som paralegal/administratör ingår bland annat att:


• Ge administrativt stöd till enhetschefen
• Bistå enhetens verksjurister med vissa moment i föreskrifts- respektive överklagandeprocessen
• Hantera vissa moment i rekryteringsprocessen av verksjurister 
• Ansvara för vissa moment i utförande och uppföljning av enhetens verksamhetsplanering och liknande aktiviteter
• Hantera handlingar i dokument- respektive ärendehanteringssystem
• Granska och kontera fakturor
• Uppdatera interna instruktioner och rutinbeskrivningar/checklistor
• Föra minnesanteckningar vid möten

Även andra arbetsuppgifter kan komma att ingå tjänsten.

Din bakgrund
Vi söker dig som har lägst gymnasieutbildning. Paralegal-utbildning är meriterande. Annan administrativ påbyggnad, som vi bedömer relevant, erfarenhet av kvalificerat administrativt inriktat arbete, administrativa processer och planering från annan myndighet, gärna inom domstolsväsendet eller Regeringskansliet, är också meriterande. Du som söker har vidare mycket goda kunskaper inom Officepaketet och mycket god vana att arbeta i olika ekonomi-, administrations- och personalhanteringssystem samt andra digitala verktyg. Har du arbetat i en roll som superanvändare av IT-system eller på annat sätt fått erfarenhet av att på ett pedagogiskt sätt stötta kollegor i användning av administrativa IT-stöd ser vi detta som meriterande. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på såväl svenska som engelska.

Dina personliga egenskaper
Arbetet kommer att innebära flera samtidiga processer vilket ställer krav på ett strukturerat och välorganiserat arbetssätt och god förmåga att prioritera. För att vara framgångsrik i denna roll ser vi att du är en utåtriktad person som det är lätt att samarbeta med. Du är vidare ansvarskännande, kan agera med självförtroende och integritet, samt följer upp och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Vi förutsätter att du gillar att ge god service och har en stark laganda, men att du också kan arbeta självständigt. Du är metodisk och ordningsam och kan tillämpa riktlinjer och instruktioner. Du tycker om att lära dig nya saker, kan ta emot och vidareförmedla kunskap och du är prestigelös, engagerad och bidrar till ett trivsamt arbetsklimat på enheten.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet.

Sista ansökningsdag: 2022-06-02
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse
Enhet: Rättsenheten 
Diarienummer: 2.4.1-2022-037352

Vi tillämpar 6 månaders provanställning. 

Bifoga ditt CV, ett personligt brev samt de intyg och betyg som du vill åberopa. 

Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.

Goda förutsättningar för balans i livet är viktigt för oss och vi tillämpar flextid och förmånliga villkor gällande bland annat semester. För att främja ett hållbart arbetsliv erbjuder vi friskvårdsbidrag samt möjlighet till friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter kan det finnas möjlighet att arbeta delvis på distans efter överenskommelse med chef.

Kontakt
Du är välkommen att kontakta enhetschefen och biträdande chefsjuristen Mattias Thalén. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Hanna Bremer, Saco, och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.

Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Läkemedelsverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 maj 2022
  • Ansök senast: 2 juni 2022

Besöksadress

Uppsala Science Park, Dag Hammarskjölds väg 42
None

Postadress

Box 26
Uppsala, 75103

Liknande jobb


Paralegal

Paralegal

29 oktober 2024

24 oktober 2024

24 oktober 2024

Abion söker Paralegal

Abion söker Paralegal

23 oktober 2024