OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu passhandläggare till flera placeringar i region Stockholm. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Region Stockholm består av Stockholms och Gotlands län och har ca 7000 medarbetare. Det finns fyra polisområden inom regionen: Nord, City, Syd samt Gotland. Vidare finns det fyra regionala enheter: Gränspolisenheten, Operativa enheten, Underrättelseenheten och Utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.
Vi söker nu flera passhandläggare för tillsvidareanställning samt vikariat i
• PO City – Norrmalm och Södermalm
• PO Nord – Järva (Rinkeby), Sollentuna, Solna, Södra Roslagen (Täby), Vällingby och Norrtälje
• PO Syd – Globen, Flemingsberg, Södertälje, Skärholmen, Farsta, Haninge och Nacka
Denna annons avser placering Norrtälje och Södertälje.
ARBETSUPPGIFTER
Som administratör inom passverksamheten har du en viktig samhällsfunktion där du är Polismyndighetens ansikte utåt och ibland besökarens första kontakt med polisen. Arbetet sker till viss del via telefonsamtal och mail men i huvudsak genom direktkontakt med besökare. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att handlägga passansökningar och ansökningar om nationellt ID-kort samt utlämning av dessa. Du handlägger ärenden i enlighet med gällande lagar och förordningar såsom Passlagen, Passförordningen, Förordningen om nationellt id-kort samt Förvaltningslagen.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Gymnasieexamen
• Minst ett halvårs sammanlagd arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
• Mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska
• God förmåga att uttrycka dig väl på engelska
• Erfarenhet av att använda flera datorprogram/system som främsta arbetsverktyg
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Minst ett halvårs sammanlagd arbetslivserfarenhet av bemötande av externa aktörer via kundtjänst, reception eller liknande som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av arbete inom svenskt rättsväsende eller brottsförebyggande arbete som arbetsgivaren bedömer relevant
• Utbildning i Polisens interna system RES
• Eftergymnasial utbildning inom juridik, beteendevetenskap eller kriminologi
Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på din kommunikationsförmåga och att du kan bemöta andra på ett lyhört sätt. Som person är du tålmodig och har ett gott omdöme. Periodvis kan arbetet innebära ett högre inflöde av besökare vilket kräver att du kan tempoväxla och behålla ett lugn. Du trivs med samarbete samtidigt som du har en förmåga att vara självgående.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
För att underlätta urvalsarbetet använder vi oss av en enkät i denna rekryteringsprocess, var därför mycket noggrann när du fyller i den! Alla lämnade uppgifter ska kunna styrkas med intyg eller liknande.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta oss på prh.stockholm@polisen.se
Fackliga företrädare
Fackliga kontaktpersoner: SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen. Samtliga nås via Polisens växel 114 14.
Övrigt
Funktion: Handläggare Pass & Utlämnare pass
Anställningsbenämning: Administratör
Anställningsform: Tillsvidare/vikariat
Omfattning: Heltid
Arbetsort: Norrtälje eller Södertälje
Arbetstid: Dag- och kvällstid under vardagar
Tillträde: Enligt överenskommelse, preliminärt startdatum i maj.
Utbildning: Anställningen påbörjas med en obligatorisk utbildning på två veckor som avslutas med en examination.
Om du går vidare i processen är nästa steg en individuell intervju. Vänligen bevaka din inkorg och skräppost.
Med rådande omständigheter angående Covid-19 så kan delar i processen komma att ändras eller förskjutas, vi hoppas på er förståelse i detta. Låt oss tillsammans göra denna rekryteringsprocess så säker och trygg för alla som möjligt!
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta oss via prh.stockholm@polisen.se
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf Gruppchef Shakila Mohammad
010-5686714
Gruppchef Carina Karlsson-Kriström
010-563 58 48
Kommissarie & kanslichef, LPO Rinkeby Jörgen Ohlsson
010-56 304 88
Sektionschef Johan Andersson
Ledningsstöd Leo Hoffman
Gruppchef barn Margaretha Forsberg
010-56 460 91
gruppchef vuxen Lena Holmstedt
0105646113
Gruppchef Robert Lorentzon
010-56 354 85
Sektionschef Kent Drougge
010-56 354 79
Sektionschef Rikard Gunzenheimer, 010-562 80 63