OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten söker personal för en tidsbegränsad period inom passhandläggning till polisområde Skaraborg (Lidköping, Falköping, Mariestad och Skövde). Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 5 300 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdet finns lokalpolisområden, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Polisområde Skaraborg är indelat i två enheter. Västra Skaraborg som omfattar kommunerna Essunga, Grästorp, Götene, Lidköping, Skara och Vara. Östra Skaraborg som omfattar kommunerna Falköping, Gullspång, Hjo, Karlsborg, Mariestad, Skövde, Tibro, Tidaholm och Töreboda.
Polismyndigheten söker nu receptionister/passhandläggare som vill arbeta under en tidsbegränsad period (6 månader med möjlighet till förlängning), med placering på orterna:
Lidköping
Falköping
Mariestad
Skövde
Tjänsteresor mellan orterna kan förekomma vid behov.
Arbetsuppgifter
Tjänsten innebär att ditt huvudsakliga ansvarsområde och arbetsuppgift blir att handlägga ansökningar om pass och nationellt ID-kort men du kan också få arbeta med övriga arbetsuppgifter som är förekommande i en polisreception.
Arbetet som passhandläggare sker i direkt kontakt med besökare som uppsöker polisen för att ansöka om pass, nationellt ID-kort samt för att hämta ut resehandlingar. Som passhandläggare är du representant för myndigheten och handlägger i enlighet med gällande lagar och förordningar som t.ex. Passlagen, Passförordningen, Förordningen om nationellt ID-kort samt Förvaltningslagen.
Du blir myndighetens ansikte utåt och kan vara besökarens första kontakt med polisen. Du kommer möta människor som har råkat ut för svåra händelser. Våra besökare ska känna sig trygga och väl omhändertagna i kontakten med oss. Du ska kunna informera och vägleda och ge råd på ett enkelt och begripligt sätt. Varje kund ska bemötas objektivt utifrån sitt ärende.
Kvalifikationer
Vi söker dig som uppfyller följande krav:
avslutad och godkänd gymnasieutbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som motsvarande. Utbildningen ska vara avslutad vid ansökningstillfället.
erfarenhet av arbete som innefattar bemötande av människor som t ex reception, kundtjänst, butik eller inom vården.
god datorvana och lätt för att lära dig nya IT-system.
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
erfarenhet i närtid av att handlägga ansökan om pass och nationellt ID-kort.
tidigare erfarenhet av att arbeta inom Polismyndigheten eller annan statlig verksamhet.
Vi söker dig som trivs att arbeta i grupp, har god samarbetsförmåga och viljan att bidra till ett gott arbetsklimat. Du har ett genuint intresse av att hålla hög servicenivå till allmänheten, medarbetare och andra samarbetspartners. Du är noggrann och värdesätter hög kvalitet i ditt arbete, men är också flexibel och har förmåga att prioritera när situationen kräver det. Du är en god företrädare för polisen, agerar rättssäkert och arbetar för att stärka myndighetens förtroende hos allmänheten. Polisen ska spegla samhället och ta tillvara på den kompetens som mångfald tillför.
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.