OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du tillsammans med dina kollegor arbeta med polismyndighetens viktigaste uppdrag; att skapa trygghet för medborgarna och förtroende för Polisen i samverkan med lokalsamhället?
Region Syd söker nu passkontrollanter med tjänstgöring vid Regionala Operativa Enheten, Gränspolissektionen.
Polismyndigheten i Region Syd har ca 4 700 anställda. Regionen består av fem polisområden, tre regionala enheter samt ett kansli som lyder direkt under Regionpolischefen.
Regionala Operativa Enheten i Region Syd (ROE) består av Regional Ledningscentral (RLC), Polisens Kontaktcenter (PKC), Operativa Sektionen, Sektionen för insatsstyrkan, Trafikgruppen och Gränspolissektionen (GPS). Verksamheten är övervägande placerad på Toftanäs i Malmö men finns även representerad i Kalmar, Växjö, Helsingborg och Ronneby.
Regionala Operativa Enheten ansvarar för gränskontrollverksamheten i Region Syd.
Gränspolissektionens personal i Region Syd tjänstgör för närvarande i Kalmar, Växjö, Helsingborg, Ronneby, Malmö samt Sturup. Vid sektionen arbetar vi med gränskontroll, verkställigheter, inre utlänningskontroll samt utredning och spaning inom utlänningslagens område. Sektionen arbetar även med internationella efterlysningar och andra internationella ärenden kopplade till gränspolisfrågor.
ARBETSUPPGIFTER
Som passkontrollant arbetar du i uniform och ska fullgöra passkontroll och de utredningar som aktualiseras i samband med tjänsten. Du ska kontrollera in- och utresande passagerare genom granskning av passhandlingar, slagningar i Schengens Informationssystem (SIS) och andra register. Du arbetar mycket med tolk och ska ha en stor tolerans för personer i en utsatt situation.
Det huvudsakliga arbetet utförs framför allt i Malmö, men också i Helsingborg. Du kommer att utgå från någon av dessa orter, men det kan även förekomma tillfälligt arbete i Trelleborg, Ystad, Karlskrona eller Karlshamn, något som eventuellt kan inkludera övernattning. Du arbetar mestadels utomhus.
Förutom de utlänningspolisiära arbetsuppgifterna kan i övrigt förekommande administrativa arbetsuppgifter bli aktuella.
KVALIFIKATIONER
Krav
• Mycket goda språkkunskaper, både i tal och skrift, i svenska och engelska.
• Genomförd gymnasieutbildning med godkänt resultat i svenska och engelska.
• Körkortsbehörighet för manuellt växlad personbil
• Erfarenhet av att använda datorn som arbetsredskap
Meriterande
• Genomgått utbildning i gränskontroll (sedan Schengeninträdet)
• Erfarenhet av gränskontrollarbete
• Tidigare arbetslivserfarenhet, företrädesvis inriktad mot säkerhetsarbete, service och myndighetsutövning.
• Goda språkkunskaper utöver engelska, främst i europeiska språk
Personliga egenskaper
Din samarbets- och kontaktförmåga ska vara mycket god. Arbetet ställer mycket höga krav på att du vill bidra till verksamhetens utveckling och goda resultat för sektionen. Du ska ha stor flexibilitet och samarbetsförmåga för att gränspolisens totala verksamhet ska fungera. Din arbetsförmåga och initiativförmåga är hög och du är ansvarstagande.
Du ska ha gott omdöme och vara beredd på att arbetet kan kräva att du vid vissa tillfällen måste agera fysiskt. Det dagliga arbetet kan vara fysiskt krävande då skyddsutrustning är en del av arbetskläderna. För att kunna bedöma resehandlingar ställer arbetsuppgifterna krav på att du har fullgod syn och färgseende med eller utan synhjälpmedel.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Placeringsort: Huvudsakligen Malmö, men även Helsingborg. (under processens gång kommer du att få lämna ett önskemål gällande placeringsort, som vi i största möjliga mån försöker tillgodose, i slutändan är det dock behovet av gränskontroll på respektive plats som styr)
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Kontaktpersoner på detta företaget
HR Sara Bülow
010-5615788
Ansvarig chef Monica Nebelius
010-5615763
Johan Mangbo
114 14
HR (Information om rekryteringsprocessen) Sara Bülow
010-5615788
HR Konsult (Information om rekryteringsprocessen) Lars Olsson
010-561 35 23
Regionchef (Information om uppdraget) Annika Stenberg
Vill du veta mera om anställningen är du välkomm
Upplysningar om rekryteringsprocessen lämnas av
Sektionschef Pär Lidehäll
010-56 151 42
HR-partner Åsa Ackered
010-56 151 51