OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Patia erbjuder individ- och familjeomsorg (konsulentstödd familjehemsvård, HVB, skyddat boende, stödboende och öppenvård) samt boenden enligt LSS.
Våra omsorgstjänster sätter människan i centrum. Med utgångspunkt i individens situation och önskemål skapar vi en innehållsrik, trygg och utvecklande tillvaro.
Patia jour- och familjehem söker en familjehemskonsulent till Stockholm. Vi söker en person med socionomutbildning eller motsvarande med erfarenhet av arbete som familjehemskonsulent eller familjehemssekreterare. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med kraftigt förstärkt familjehemsvård.
Dina arbetsuppgifter:
Som familjehemskonsulent ansvarar du för ett antal familjehem. Din uppgift är att bistå familjehemmen med handledning och stöd under de perioder de har en placering. Du arbetar på uppdrag av socialtjänsten och har ett nära samarbete med ansvarig socialsekreterare.
Som familjehemskonsulent arbetar du bland annat med:
- Rekrytering och utredning av familjehem
- Att utbilda familjehem
- Stöd och handledning till familjehem
- Dokumentation och rapportering
- Placeringsförfrågningar och matchning
- Kundkontakter och marknadsföring
Arbetet innefattar resor (både korta och längre resor veckovis). I tjänsten ingår även beredskap enligt ett rullande schema.
Vi söker dig som:
- är bosatt i Stockholm (krav för tjänsten)
- är socionom eller motsvarande
- har erfarenhet av familjehemsvård (gärna som familjehemskonsulent)
- har god kännedom om socialtjänstlagen och BBIC
- har utbildning kring utredningsprocessen
- har utbildning/erfarenhet av att handleda familjehem enskilt samt i grupp
- har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska då detta krävs i utredningsprocessen och rapporteringen.
- har god datorvana
- har B-körkort
Som person är du trygg i dig själv och har en god förmåga att skapa förtroende hos andra människor och för organisationen. Du har ett vänligt och omsorgsfullt bemötande. Personlig lämplighet är avgörande för att lyckas i denna roll.
Vi tror att du är en driven person som sporras av eget ansvar och att utveckla en god och kvalitativ verksamhet. Då du arbetar i människors vardag och bostad, är det viktigt att du kan vara flexibel och hantera de situationer som kan uppstå. Ett krav är att du kan jobba effektivt, strukturerat och klarar att möta deadlines samt är kommunikativ.
Vidare ser vi att du är en person som tycker om att arbeta både självständigt och i team. Det är av vikt att du en har god samarbetsförmåga, både internt och externt.
Ett upparbetat nätverk med familjehem är en stark merit.
Vid intervju begär vi utdrag ur misstanke- och belastningsregistret som en del av vår rekryteringsprocess. Beställ gärna ett utdrag i samband med att du skickar in din ansökan.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tillträde kommer ske under våren 2024.
Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan därmed tillsättas innan sista ansökningsdagen.