Pedagog – kompetensutvecklare inom samhällsvägledning för nyanlända

Pedagog – kompetensutvecklare inom samhällsvägledning för nyanlända

Arbetsbeskrivning

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Enskede - Årsta - Vantörs stadsdelsförvaltning erbjuder dig möjlighet att arbeta i en visionsstyrd och utvecklingsinriktad verksamhet. Här kommer du att kunna bidra till samhällsnyttan i en växande stadsdel där vi ser olikheter och mångfald som en resurs.



Vi söker 2 lärare som vill utveckla Stockholms stads samhällsvägledning för nyanlända med pedagogiken i fokus     
Vi söker nu dig som vill vara en av två pedagoger och som kan leda lärande för vuxna på ett folkbildningsmässigt och processinriktat sätt med deltagarinflytande som utgångspunkt.

Projektet ”Pedagogisk kapacitetsutveckling inom Stockholms stads samhällsvägledning för nyanlända” kommer att genomföras under 2023 och syftar till att öka den pedagogiska kompetensen hos samhällsvägledare på medborgarkontor och Intro Stockholm.

Projektet finansieras av §37-medel från Länsstyrelsen i Stockholm. 

Projektets övergripande syfte är att nyanlända som tar del av den kommunala samhällsvägledningen i Stockholm ska få verktyg som leder till att de självständigt kan hantera myndighetskontakter och samhällsinformation.

Projektet innebär att två pedagoger arbetar med pedagogiska insatser för samhällsvägledarna på 5 olika medborgarkontor i Stockholms stad utifrån tre utvecklingsområden:

Kompetensutveckling kring vuxnas lärande Metoder, arbetssätt och pedagogiskt stödmaterial Utveckla lokalen som lärmiljö

I projektet ingår också föreläsningsinsatser för stadens alla samhällsvägledare.

Projektet leds och samordnads från Enheten för samhällsservice, råd och stöd i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning. Här ifrån utgår projektets pedagoger.

Arbetsuppgifter
Enligt projektbeskrivningen föreläsa, leda workshops, skapa förutsättningar för kollegialt lärande, göra observationer, genomföra reflektionssamtal på individ- och gruppnivå, tillsammans med deltagarna utveckla lokaler som lärmiljö samt utvärdera utvecklingsarbetet.

Samarbeta med den andre pedagogen samt projektledaren kring att nå projektets mål och syften.

Som pedagog ingår du i projektgruppen och rapporterar enligt projektets kravställning. 

Kvalifikationer
Vi söker dig med lärarutbildning, gärna folkhögskollärarutbildning. Du har också erfarenhet av att leda lärande för vuxna. Du har självklart datorvana och god kunskap i Office paketet.

Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

Meriterande
Det är meriterande om du har:

- Folkbildningserfarenhet på folkhögskola eller studieförbund
- Erfarenhet av att leda yrkesmässig kompetensutveckling och kollegialt lärande
- Erfarenhet av att föreläsa, leda workshops, göra observationer samt leda reflektionssamtal på individ- och gruppnivå 
- Kunskaper och erfarenhet av samhällsvägledning
- Erfarenhet av arbete med nyanlända eller andra utrikesfödda

Övrigt
Intervjuer sker löpande under processen.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.





Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.



Enskede Årsta Vantör är en av 13 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet.



Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras här till år 2030.

Sammanfattning

Liknande jobb


Sök ett höjdarjobb som instruktör hos oss på Crux!

Sök ett höjdarjobb som instruktör hos oss på Crux!

28 november 2024

Master Trainer  to Samsung

Master Trainer to Samsung

27 november 2024

26 november 2024

25 november 2024