OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Placeringsort: Västerbottens län, placeringsort enligt överenskommelse
Tjänstgöringsgrad: 75 % eller enligt överenskommelse
Anställningsform: Tidsbegränsad till och med den 30 juni 2017
Tillträde: Snarast
Sista ansökningsdag: 21 augusti
Övrigt: Ansökan görs via webben www.sensus.se/ledigatjanster. Observera att vi kommer att be dig göra ett arbetsprov i samband med att du skickar in din ansökan. Information och instruktioner hittar du här http://www.sensus.se/globalassets/vasterbotten/diverse/arbetsprov_pedagog.pdf. Arbetsprovet laddas upp som en bilaga på samma sätt som CV och personligt brev, under ”Övriga dokument”.
Frågor besvaras av projektledare Eva Gustafsson, tfn 072-524 17 63 och regionchef Birgitta Sedan, tfn: 070-654 72 89
Resor förekommer i tjänsten. B-körkort fordras.
Vi har kollektivavtal med Idea. Facklig företrädare för Unionen är Margit Johansson, tfn 0911-10211.
Om arbetsgivaren
Sensus är en idéburen organisation som erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap. Organisationen är Sveriges fjärde största studieförbund och har ett brett utbud av cirklar, utbildningar och kultur över hela landet. Verksamheten spänner över många områden från ledarutveckling, yrkesutbildningar och samtalsgrupper till rockmusik, körsång och teater. Sensus är ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor, mångfald och globala frågor och som samarbetar med trossamfund och fackliga och humanitära organisationer med flera. Sensus har åtta regioner och ett riksförbund som svarar för nationella frågor.
Om projektet
Nu söker Sensus Studieförbund en medarbetare till det treåriga projektet ”Brytiga Böcker”, som genomförs inom ramen för Sensus Studieförbunds antidiskrimineringsbyrå Rättighetscentrum Västerbottens verksamhet. Brytiga Böcker är ett normkritiskt metodutvecklingsprojekt som startade hösten 2014 och finansieras av Allmänna Arvsfonden. Med hjälp av normkreativ pedagogik och litteratur utvecklar projektet nya arbetssätt för bibliotek, i syfte att förebygga diskriminering och trakasserier bland barn i åldrarna 3 till 12 år.
Under projektår tre ligger fokus på att utveckla metoder för skolbibliotek och bibliotekens verksamhet för och med nyanlända i Umeå Kommun, genomföra fortbildning av och målgruppsaktiviteter tillsammans med nio kommunbibliotek i Västerbottens län, samt att sammanställa ett metodmaterial för vidare spridning.
I projektet arbetar en projektledare på 100 % med att leda och utveckla projektet, strategiskt och operativt, och en pedagog/metodutvecklare på 100 % som utvecklar metoder för biblioteken och genomför målgruppsaktiviteter för barn. Nu söker vi en ytterligare en pedagog som kan bistå i detta arbete, med tonvikt på att genomföra målgruppsaktiviteter med nio kommunbibliotek i Västerbottens län.
Om dina arbetsuppgifter
Under året kommer du att:
• Leda aktiviteter för målgruppen, ensam och tillsammans med projektets samarbetspartners (i första hand folkbibliotek); exempelvis drama-, skriv- eller konstpedagogiska workshops, bokläsningar och sagostunder, föreläsningar och författarsamtal
• Dokumentera och utvärdera arbetet med målgruppen
• Bistå pedagogen/metodutvecklaren i arbetet med att ta fram nya målgruppsaktiviteter
• Bistå projektledaren i fortbildningsinsatser för projektets samarbetspartners
• Bistå i arbetet med ett metodmaterial baserat på målgruppsaktiviteterna
• Bistå i arbetet med att sprida projektet och projektresultatet i olika kanaler
Om dig
Vi söker en medarbetare med:
• Kompetens inom normkritik och normkritisk pedagogik
• Erfarenhet av pedagogiskt arbete med barn och unga
Särskilt meriterande
• Kunskap inom likabehandling och antidiskriminering
• Kultur-, drama-, skriv- eller konstpedagogisk kompetens
• Erfarenhet av att leda grupper och grupprocesser
• Erfarenhet av att arbeta självständigt i projektform
• Erfarenhet av biblioteksverksamhet
• Kunskaper i andra språk än svenska, ex arabiska, tigrinja, persiska/dari
Dessa meriter kan du ha förvärvat genom till exempel personliga erfarenheter, arbete, ideella uppdrag eller studier.
Personliga egenskaper
Vi tror att du är en initiativrik, kreativ och kommunikativ person med ett genuint engagemang för frågorna vi arbetar med i projektet. Du kommer ofta att vara ensam i planering och genomförande av aktiviteter, och vi vill därför att du är självständig och ansvarstagande. Eftersom du kommer att arbeta tillsammans med barn och unga kring frågor som rör diskriminering, trakasserier, normer och identitet ställer tjänsten höga krav på kvaliteter som lyhördhet, integritet och empati, utöver din dokumenterade erfarenhet från liknande uppdrag eller situationer.