OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Grundsärskolan
Vi söker två pedagogiska assistenter till Grundsärskolan, i basgrupp där eleverna läser mot inriktning träningsskola.
Dina arbetsuppgifter
Tillsammans med övriga pedagoger i arbetslaget och med ämneskollegor kommer dina arbetsuppgifter bestå av att leda och ta ansvar för det pedagogiska arbetet i verksamheten utifrån läroplanens uppdrag. Du kommer att planera, genomföra och utvärdera det pedagogiska arbetet i samverkan med arbetskamrater.
Grundsärskolan ligger i brukssamhället Ljusne vid Ljusnans mynning. Vi har nära till skog, älv och hav. På skolområdet finns Ljusne Förskola, grundsärskolan och grundskolans skolår F-9. Här delar folkbiblioteket och skolbiblioteket lokaler. De två skolbyggnaderna är från 50-talet och 70-talet och har under åren byggts om vid flera tillfällen för att anpassas till verksamheten. Grundsärskolan kommer till hösten att bestå av sju elevgrupper med totalt 37 elever, från årskurs 1-9. Tre av elevgrupperna läser ämnen och fyra grupper läser mot inriktningen träningsskola.
Din profil
Vi söker dig som är utbildad barnskötare och har erfarenhet av att arbeta inom grundsärskolan med inriktning mot träningsskola. Det är meriterande om du har liknande relevant utbildning, erfarenhet av utvecklingsstörning, funktionsvariationer samt kunskaper i AKK, Alternativ Kompletterande Kommunikation.
För att trivas i denna roll är du bra på att se och utveckla samverkansmöjligheter och du prioriterar medvetet läroplanens mål, värdegrund och syn på lärande. Vi vill att du delar vår syn på inkluderande arbetssätt och vill utveckla grundsärskolan tillsammans med oss mot en högre måluppfyllelse för våra elever. Du har en god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Det är viktigt att du är tydlig i din kommunikation och ser till att budskapet når fram till mottagaren. Du fungerar bra i arbetsgrupper och du är en god lyssnare som kan lösa eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt.
Vidare ser vi att du har lätt för att anpassa dig för ändrade omständigheter och snabbt kan ändra synsätt och förhållningssätt. Att lätt kunna skapa kontakter och underhålla relationer är viktigt i arbetet som speciallärare. Hos oss finns utrymme för mycket egna initiativ och vi ser gärna att du kommer med egna förslag. Vidare ser vi att du är strukturerad som person och kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
I Söderhamn genomsyrar innovation och entreprenörskap alla utbildningsnivåer. Barn och ungdomar är medskapare i sitt lärande, för att utveckla förmågan till initiativ och samarbete. Vi arbetar aktivt med integration och inkludering. I barn- och utbildningsförvaltningen är vi cirka 700 medarbetare som möter barn och ungdomar i förskola, pedagogisk omsorg, förskoleklass, fritidshem, grundskola, grundsärskola och kulturskola. Vi arbetar också med studie- och yrkesvägledning, it-pedagogik, elevhälsa, skolskjutsar och administration. Vi är Söderhamn!