Pedagogisk ledare

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm



Arbetsplatsbeskrivning
Bromma är ett stadsdelsområde med ökande befolkning och tillkommande bostäder.

Här finns vackra naturområden med naturreservat, strandbad och blandad bebyggelse. De goda kommunikationerna och närheten till centrala staden gör det lätt att ta sig till Bromma. I våra tio enheter bedrivs en varierad förskoleverksamhet, oftast nära grönområden. Förskolorna har schemalagd reflektions- och planeringstid och pedagogiska handledare. Vi lägger särskild fokus på en uppföljningsmodell som bygger på pedagogisk dokumentation, utifrån vilken förskolans personal och barn reflekterar tillsammans.

I våra tio enheter bedrivs en varierad förskoleverksamhet, oftast nära grönområden. Förskolorna har schemalagd reflektions- och planeringstid. Vi lägger särskild fokus på en uppföljningsmodell som bygger på pedagogisk dokumentation, utifrån vilken förskolans personal och barn reflekterar tillsammans. Varje enhet har en pedagogisk ledare/pedagogista. Vi kan erbjuda ett pedagogiskt utvecklingscenter, Idébanken, samt ett resursteam. Vi erbjuder dessutom en femte studiedag gemensam för alla som jobbar i Brommas förskolor.

Nockeby Förskolor utgår från Förskolans Läroplan och dess syn på demokratiska värden. Förskolan lägger grunden för det livslånga lärandet och möjligheten för barnen att få vara demokratiska medborgare. Förskole vistelsen bygger på glädje, delaktighet, förhandling, ömsesidig respekt och meningsfullhet
Vi har stark tilltro till barnens intellektuella förmågor och resurser, kooperativt lärande, att vi förstår tillvaron på många olika sätt. Verksamheten tar intryck av Reggio Emilias pedagogiska filosofi, vilket medför en barnsyn som bygger på det kompetenta barnet, ett barn som kunskapsskapare och framtida värdebärare. Detta innebär att förskolepersonal och barn har en nyfiken, lyssnande, medforskande och reflekterande hållning som bejakar olikheter gentemot varandra och allas arbeten. Den pedagogiska verksamheten präglas av barnens nyfikenhet, tankar och intressen.

Pedagogiska ställningstagande
Vi arbetar utifrån ett projektinriktat arbetssätt som kräver nyfiken, lyssnande och medforskande förskolepersonal där barnens frågor och intressen är utgångspunkten. Ett projektinriktat arbetssätt med ett demokratiskt förhållningssätt där delaktighet, förhandling, ömsesidig respekt, glädje och meningsfullhet är bärande värden.
Vi ser den pedagogiska miljön som en förutsättning för ett undersökande och utforskande arbetssätt. Den pedagogiska miljön utmanar, inspirerar och stödjer barnen i deras utforskande, i både större och mindre grupper. Miljön är utformad i stationer där barnen gör egna val. Pedagogisk dokumentation är verktyg och underlag som informerar och synliggör barnens och förskolepersonalens arbete och ligger till grund för hur vi utformar, följer upp och utvecklar verksamheten.

Arbetsbeskrivning

Leda tillsammans med förskolechefen det pedagogiska utvecklingsarbetet utifrån förskolans uppdrag, aktuella styrdokument och enhetens verksamhetsidé. - Fördjupa enhetens projekterande arbete med pedagogisk dokumentation som verktyg. - Leda enhetens interna pedagogiska grupper. - Hålla sig ajour med aktuell forskning och litteratur. Tillföra teoretiska perspektiv och konkretisera dem i det dagliga pedagogiska arbetet. - Ingå i enheten ledningsgrupp. - Tillsammans med ledningsgruppen följa upp och revidera enhetens uppföljnings- och reflektionsverktyg. - Pedagogisk handledning av enhetens arbetslag. - Tillsammans med förskolechefen planera och genomföra utvecklingsdagar, utvecklingsinsatser och studiebesök.

 Kvalifikationer

- Förskollärarlegitimation 
- Pedagogistautbildning 
- Utbildning i pedagogisk dokumentation
- Pedagogisk handledarutbildning
- Vara väl i insatt i Reggio Emilias pedagogiska filosofi
- Stor vikt läggs vid personlig lämplighet

 Övrigt

Erfarenhet krävs:

- Minst 2 års erfarenhet av att arbeta som pedagogista/pedagoghandledare
- Erfarenhet av att leda det pedagogiska utvecklingsarbete inom förskoleenhet
- erfarenhet av att leda nätverksgrupper



Stockholms stad arbetar med kompetenbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Webbplats: www.stockholm.se/bromma/nyheter

Artiklar i detta ämnet

  1. Skolans ansvar för fostran
  2. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Kontaktpersoner på detta företaget

Enheten för förskolesamordning Stefan Larsson Lindmark
08-508 33 990
Hr-konsult Jeanette Steenberg
08-50811731
Enhetschef Camilla Ströberg
08-508 25 622
HR- konsult Lina Eliasson Bergström
08-508 11 736
Enhetschef Anni Stavling
08-508 33 073
Kerstin Fagerström-Clarin
0850821840
Cecilia Skarke
0850810841
Silvana Carinci, rektor Långbrodalsskolan
0761221802
Margita Norberg, rektor Fruängens skola
08508 237 00
Hans Winblad, förskolechef
08/50847340

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stockholms stad
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • 100%. Tillträde: 2017-01-01 eller enligt överenskommelse tillsvidareanställning
  • Publicerat: 14 november 2016

Besöksadress

Ragnar Östbergs Plan 1 10535 Stockholm
None

Postadress

None
., .

Liknande jobb


24 november 2024

22 november 2024

22 november 2024

Förskollärarvikariat till Mäster Mikaels förskola

Förskollärarvikariat till Mäster Mikaels förskola

22 november 2024