Pedagogisk utvecklare och förändringsledare

Pedagogisk utvecklare och förändringsledare

Arbetsbeskrivning

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat, och med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta. Vår vetenskapliga som konstnärliga forskning och utbildning bedrivs i nära samarbete med internationella, nationella och regionala företag, offentliga aktörer och ledande universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,9 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 815 anställda och har 19 155 studenter.

De kommande åren investeras mångmiljardbelopp i Norrbotten och Västerbotten i stora projekt som syftar till ett mer hållbart samhälle nationellt så väl som globalt. Luleå tekniska universitet är involverat i flera av dessa högaktuella forskningsprojekt och den samhällsomvandling som följer. Vi har ett brett utbud av utbildningar för att matcha den kompetens som efterfrågas. Vi hoppas att du vill hjälpa oss att bygga framtidens hållbara företag och samhällen.



Högskolepedagogiskt Centrum ansvarar för att driva pedagogiskt utvecklingsarbete vid Luleå tekniska universitet med målet att stärka studenternas lärande. I det arbetet stöttar vi lärare, ledare och annan personal bland annat genom att tillvarata digitaliseringens möjligheter.

Just nu pågår kanske en av de största och mest spännande förändringarna av högre utbildning i vår tid; en massiv omställning av undervisningspraktiken av både kortsiktig och långsiktig karaktär, där vi behöver vara fler driftiga utvecklare. För att möta såväl dagens som framtidens utmaningar inom utbildning, globalisering, livslångt lärande med mer heterogena grupper, hållbar utveckling och digitalisering, lyfter universitetets vision 2030 fram behovet av nydanande utbildning. Förändringsprocesser i det pedagogiska området kommer att ske både lokalt och i nationella och internationella samarbeten.

För att skapa kraft i realiserandet av visionens fokus på nydanande utbildning, söker vi nu driftiga pedagogiska utvecklare för att initiera och leda kvalitativt utvecklingsarbete av undervisning och lärande.

Du ska i nära samarbete med andra pedagogiska utvecklare och lärare arbeta med utveckling inom universitetets pedagogiska verksamhet. Det handlar både om undervisning och stöd till universitetets lärare samt utveckling kopplat till den samhälls- och teknikutveckling som sker. I tjänsten ligger ett särskilt ansvar för att stärka lärares kompetensutveckling.

Det tar sig uttryck i arbetsuppgifter såsom:


• arbeta kvalitetsutvecklande med utbildning tillsammans med lärare och ledare på institutionerna
• ansvara för den omfattande utbildningsverksamhet som Högskolepedagogiskt centrum levererar, vilket bland annat innebär att på ett framstående sätt:



• undervisa på både svenska och engelska i flertalet kurser och utbildningsmoment
• problematisera studenters lärande utifrån forskning och regelverk i högre utbildning
• självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra och vidareutveckla utbildningsinsatser.



• Arbeta konsultativt gentemot enhetens avnämare utifrån enhetens uppdrag och universitetets pedagogiska program.
• Driva, utveckla och genomföra insatser i olika utvecklingsprojekt utifrån verksamhetens behov.


Den vi söker är nyfiken och driven i området pedagogisk utveckling och arbetar strategiskt, mål- och resultatorienterat. Du är också beslutsam och kvalitetsmedveten och samarbetar lyhört och ser fram emot att utveckla organisatorisk medvetenhet.

Kvalifikationer 
Vi söker dig som har en tydlig pedagogisk vision och målbild. Du har omfattande och dokumenterad skicklighet och driv i pedagogiska frågor och teknikförstärkt lärande. Vi ser gärna att du har förmåga att arbeta enligt det akademiskt lärarskapet och Pedagogisk Idé.

Du har genomgått eftergymnasial vidareutbildning inom undervisning och lärande om minst 10 veckor alternativt en akademisk examen inom pedagogik, sociologi, psykologi eller motsvarande. Som pedagogisk utvecklare är det viktigt att du har lätt för att kommunicera i tal och skrift på både svenska och engelska.

Vi ser gärna att du har en bakgrund inom teknik och naturvetenskap, erfarenhet av undervisning och undervisningsutveckling inom högre utbildning med stöd av digitala verktyg, upparbetade professionella nätverk inom relevanta yrkesområden samt vetenskapligt grundad högskolepedagogisk kompetens.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som utstrålar ett tydligt pedagogiskt ledarskap samtidigt som du bemöter andra på ett trevligt sätt. Du har lätt för att både samarbeta och arbeta självständigt, systematiskt och problemlösande utifrån en vision. Du har ett nyfiket och ansvarfullt förhållningssätt till din undervisning och kompetensutveckling.

Omfattning
Vi söker en pedagogisk utvecklare för tillsvidareanställning på heltid med placering i Luleå. Provanställning kan komma att tillämpas.

Ytterligare information
För mer information om tjänsten vänligen kontakta Daniel Jakobsson tf enhetschef  0920-49 2466 daniel.jakobsson@ltu.se, Malin Larsson Lindbäck, föreståndare 0920-49 3631 malin.larsson.lindback@ltu.se

Fackliga företrädare: SACO-S Kjell Johansson 0920-491529 kjell.johansson@ltu.se  eller OFR-S Marika Vesterberg, 0920-491721 marika.vesterberg@ltu.se

Ansökan
Du söker befattningen via ansökningsknappen nedan där du bifogar personligt brev, en pedagogisk meritportfölj, samt kopior av verifierade examensbevis. Märk din ansökan med nedanstående referensnummer. Ansökan samt examensbevis måste vara skrivna på svenska eller engelska.

Sista ansökningsdag: 19 juni 2022
Referensnummer: 2263-2022

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Luleå tekniska universitet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 juni 2022
  • Ansök senast: 19 juni 2022

Liknande jobb


People and Office Coordinator

People and Office Coordinator

20 december 2024

Arbetskonsulent Steg till arbete

Arbetskonsulent Steg till arbete

19 december 2024

19 december 2024

Utvecklingsledare inom kompetens- och kunskapsutveckling

Utvecklingsledare inom kompetens- och kunskapsutveckling

18 december 2024